Panasonic dukar upp med nya videokameror

Releasen av Panasonics nya videokameror är en av årets höjdpunkter för alla filmintresserade. I år kommer man med hela 6 nya modeller och uppgraderingarna är mer omfattande än vanligt. Inte minst vad det gäller den avancerade X-serien som fått massor av ny teknik från proffssidan.

HC-X900 och HC-X800

Överst tronar den exklusiva X-serien där modellerna X900 och X800 tar över efter de tidigare SD900 och SD800. Men egentligen är det inte mycket de har fått ärva från sina föregångare. Bildsystemet 3MOS Pro är helt nytt och innebär stora förändringar genom hela kameran. Det redan rosade f1.5 Leica Dicomar-objektivet har uppgraderats med avancerad Nano-coating som effektivt eliminerar skuggor och reflexer.

Bildprocessorn Crystal Engine Pro II är blixtsnabb och det måste den vara för att kunna hantera det gigantiska pixelflödet – upp till fyra gånger så mycket information som vanlig Full HD kommer från den nya Advanced 3MOS-sensorn. Detta är också nyckeln till den helt enastående färgmättnaden och detaljeringsgraden. Även vid mycket låg belysning kan 3MOS Pro-systemet prestera en ljus och klar återgivning med hela 40% lägre bildbrus jämfört med föregångarna.

Den optiska bildstabiliseringen har fått sig en översyn och reducerar skakoskärpan till ett minimum genom hela registret från vidvinkel till den kraftfulla zoomen. HYBRID O.I.S. + är beteckningen på systemet som till och med kompenserar för rörelser som uppstår när du går och filmar samtidigt.

De stora skillnaderna mellan X900 och X800 kan man säga är att den finare modellen har en riktigt stor LCD på 3,5 tum samt en superfin sökare med 230 000 pixlar. Den kan också spela in 5.1-ljud, har ingång för mikrofon och hörlurar, tillbehörssko samt är utrustad med manuell ring med ett antal andra spännande och för många nödvändiga finesser.

HC-V700

Nya V700 har högklassig f1,8 Leica Dicomar-optik med en vidvinkel på hela 28 mm, som i kombination med den känsliga och smarta FSI-sensorn ger kameran möjlighet att filma med fantastiskt resultat även inomhus och i svagt ljus. V700 är i övrigt en mycket kompetent videokamera någonstans mellan X-serien och de litet enklare modellerna. Inte minst zoomoptiken imponerar med upp till 46x i Intelligent Zoom-läge. V700 har även ingång för extern mikrofon och är utrustad med tillbehörssko, vilket uppskattas av många.

Något som X900, X800 och V700 har gemensamt är möjligheten att filma 3D genom att enkelt montera en 3D försättslins (tillbehör). Det nya AVCHD 3D-formatet gör det enkelt att spela upp filmerna i hemmet på kompatibla skärmar och Bluray-spelare.

HC-V500

Nya V500 är en avancerad mellanmodell som bland annat utrustats med en zoomoptik som presterar 50x i Intelligent Zoom-läge. Tack vare den utmärkta bildstabilisteringen med HYBRID O.I.S.+ utmanar den alla i sin kategori. V500 kommer också i en version med inbyggt flashminne på 16GB och heter då V500M.

V500 kommer att erbjudas i färgerna svart och rött.

HC-V100

En fantastiskt lätt och kompakt videokamera som enkelt får plats i en liten väska eller i jackfickan. Batterikapaciteten på upp till 165 minuter gör den också flexibel och okomplicerad att ha med på resan.

V100 släpps i en vit och en svart variant.

HC-V10

Även den allra minsta och enklaste modellen i sortimentet överraskar med både prestanda och finesser som till exempel HD-kvalitet i MP4-format och hela 63x optisk zoom.

V10 kommer lanseras i svart och rött.

Kamerorna finns tillgängliga i butik i mars månad.

Pris på kamerorna är ännu ej fastställt.

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100
Anders Håll
Tel. 08 545 517 73
anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Sandler, Panasonic Nordic, hanna.sandler@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation,värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se