• Panasonic Nordic/

PANASONIC FÖRBÄTTRAR PRESTANDAN I SIN MARKNADSLEDANDE ROBUSTA TOUGHBOOK OCH HALVROBUSTA BÄRBARA FÖRETAGSDATOR MED NY TEKNIK

Panasonic offentliggjorde idag de senaste teknik- och funktionsuppdateringarna i sin bärbara robusta flaggskeppsdator med lanseringen av den senaste generationens Toughbook CF-31. Företaget presenterade även uppdateringar i sin marknadsledande halvrobusta bärbara Toughbook CF-53-dator som ger mobil personal ökad prestanda och flexibilitet.

Nya Toughbook CF-31mk3 ger upp till 21 timmars batteritid

CF-31mk3 finns i två olika modeller (Standard and Performance) och är en kraftfullare dator med längre batteritid samt förbättrade funktioner och anslutningsmöjligheter.

CF-31 är utformad för att fältarbetande personal ska kunna ha tillgång till program och data även i de mest extrema datormiljöer, och den här mycket slitstarka datorn har också blivit förstahandsvalet för personal inom allmännyttiga bolag, räddningstjänst och offentlig säkerhet. Toughbook CF-31 ser till att medarbetarna hela tiden kan utföra sina arbetsgifter optimalt, oavsett om de arbetar under ogynnsamma väderförhållanden, i våta miljöer eller trånga utrymmen.

Ökad prestanda

Nya Toughbook CF-31 Performance drivs av en tredje generationens Intel® Core™ i5-3360M vPro™-processor och erbjuder en perfekt kombination av grafikprestanda och extrem slitstyrka. Modellen är speciellt utformad för fältpersonal som behöver använda avancerad grafik och avancerade kartprogram. Förutom den nya processorn är CF-31 även utrustad med en DDR3L RAM-lågspänningsmodul som ger hög effektivitet med låg strömförbrukning, vilket förlänger batteritiden.

Kraft som varar

Panasonics och Intels senaste effektivitetsframsteg har tillsammans lett till att batteritiden för Toughbook CF-31 har ökat med en timme. Det betyder att mobil personal kan arbeta i upp till 14,5 timmar (MobileMarkTM 2007, 60 cd/m²) med Windows® 7 utan att behöva ladda enheten på nytt.

Skärmen kan läsas även i direkt solljus

Det är av största vikt för fältpersonal att de kan se data och program på skärmen även i starkt solljus. I CF-31 används Panasonics teknik med cirkulär polarisering som ger marknadsledande tydlighet med en ljusstyrka på 1 200 cd/m² och en mycket låg reflektionsgrad på den 13,1 tum stora XGA-pekskärmen. CF-31 har även en LCD-utformning med flytande montering som skyddar skärmen mot stötar.

Bättre tillförlitlighet och hållbarhet än någonsin

CF-31 är den tuffaste Toughbooken hittills med ett hölje som helt igenom består av en magnesiumlegering samt Panasonics ytbehandling mot repor. Den har falltestats enligt MIL-STD och har skydd mot väta, damm, vibrationer och extrema temperaturer, vilket gör att den har klassats som IP65 och MIL STD 810G.

Anpassningsbar

En terrängdator måste även kunna anpassas till snabbt förändrande förhållanden. CF-31 levereras med standardgränssnitt som fyra USB-portar (USB 3.0 x 1, USB 2.0 x 3), HDMI och en serieport. Dessutom har CF-31 en inbyggd konfigureringsöppning som kan förses med en andra LAN-, FireWire- eller modemport på projektbasis.

Andra alternativ som smartkortsläsare, fingeravtrycksläsare, gps och webbkamera finns också tillgängliga.

Fokus på prestanda och flexibilitet i Toughbook CF-53-uppgraderingarna

Panasonic presenterade i dag även omfattande uppdateringar av sin halvrobusta flaggskeppsdator, den bärbara Toughbook CF-53, som erbjuder mobil personal ökad prestanda och flexibilitet. Panasonic och tredje generationens Intel® Core™-teknik har kombinerats och resulterat i en halvrobust bärbar dator med förbättrad processor och grafisk prestanda samt en timmes längre batteritid.

Båda de nya Toughbook-modellerna

• innehåller den senaste Bluetooth® 4.0 Smart Ready-tekniken
  • är utrustade med SuperSpeed USB 3.0-portar som möjliggör upp till 10 gånger snabbare dataöverföringshastighet än Hi-Speed USB 2.0
  • erbjuder alltjämt som tillval en Ericsson F5521gw HSPA+-modul (nedladdning: 21 Mbit/s) med hanterare för trådlös anslutning.

Tillgänglighet och pris

CF-31-serien finns att köpa från juli 2012 och Standard-modellen kommer att säljas för 3 699 euro (riktpris exkl. moms).

CF-53-serien finns att köpa från juli 2012 till ett riktpris från 1 544 euro och uppåt (exkl. moms).

Foton av bägge produkterna finns att hämta på http://business.panasonic.co.uk/computer-product/panasonic-computer-product-solutions-service-and-downloads/image-gallery

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU är den europeiska grenen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B-division. PSCEU har som målsättning att förbättra arbetslivet för yrkesmänniskor i affärsvärlden och bidra till att deras verksamheter blir effektiva och når resultat. Vi hjälper organisationer att samla in, bearbeta och sända vidare alla former av information – bilder, ljud och texter. Bland våra produkter kan nämnas PBX-växlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora skärmar och slitstarka bärbara datorer. Med omkring 500 medarbetare, expertkunskaper inom teknisk konstruktion, kapacitet för global projektledning och ett stort europeiskt nätverk av partnerföretag kan PSCEU erbjuda en kapacitet som är unik på de marknader där vi är verksamma.

Nya PSCEU består av fyra affärsdivisioner:

*Kommunikationslösningar där professionella skannrar, multifunktionella skrivare, telefonisystem och HD-videokonferenssystem ingår.

*Visuella system där projektorer, interaktiva whiteboard-tavlor, presentationsverktyg och skärmar ingår.Panasonic är marknadsledande i Europa när det gäller projektorer, med 28 procent av intäkterna.

*Professionella kameralösningar där teknik för audiovisuella lösningar, säkerhet och IMV (Industrial Medical Vision) ingår. Panasonic är en av de två ledande leverantörerna av professionella kameror i Europa.

*Datorproduktlösningar som omfattar de slitstarka bärbara datorerna i Toughbook-sortimentet, Toughpad tabletdatorer för affärslivet och EPOS-system (system för elektroniska försäljningspunkter). Panasonic Toughbook är marknadsledande i Europa när det gäller slitstarka bärbara datorer, med 65,8 procent av marknaden 2011 (VDC, mars 2012).

Panasonic Corporation är ett globalt företag inom utveckling och tillverkning av elektronikprodukter för en rad olika behov hos konsumenter, företag och industrier. Företaget har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och registrerade en total nettoförsäljning på 71,4 miljarder euro för försäljningsåret som slutade den 31 mars 2012. Företaget är noterat på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE:PC). Mer information om företaget och varumärket Panasonic finns på företagets webbplats http://panasonic.net/