• Panasonic Nordic/

PANASONIC INTRODUCERAR EN PROGRAMUPPGRADERINGSNYCKEL FÖR AG-HPX600 P2-KAMERAN FÖR ATT ÖKA FUNKTIONALITETEN MED LIVE-U

Panasonic Corporation kommer inom kort att släppa programuppgraderingsnyckeln AG-SFU603G exklusivt för P2-kameran AG-HPX600 för att utöka funktionaliteten* Lösningen, som kombinerar LiveU:s live video upplänk med den senaste sändningsutrustningen från Panasonic, är den första tillgängliga live-kameralösningen.

AG-SFU603G är en programuppgraderingsnyckel som integrerar den portabla och lätta upplänkslösningen LiveU LU40*2med inspelningskameran AG-HPX600 HD. Den utökade funktionen kan endast aktiveras med den här programnyckeln efter att den installerats på AG-HPX600-kameran via den kostnadsfria programuppgraderingen (hämtas från Panasonics webbplats), som planeras att släppas samtidigt,.

LiveU LU40 och AG-HPX600 ansluts via SDI och USB. Live-kameravideor (HD/SD-signal) kan sändas med upp till sex anslutningar via LU40. Den här uppgraderingen innebär att upplänkens ”start och stopp” kan styras från AG-HPX600 och att statusen för LU40 kan visas på AG-HPX600:s viewfinder, vilket betyder att fotografen kan sända live-videor utan problem.

Ett alternativbaserat uppgraderingssystem introduceras nu i inspelningskameran AG-HPX600 P2 som möjliggör installation av endast nödvändiga funktioner som internetanslutning (AG-SFU601G) och VFR-inspelning (AG-SFU602G). Med den här senaste AG-SFU603G-uppgraderingen kommer det även att bli möjligt att stödja annan innovativ teknik som microP2-kort och AVC-ULTRA codec.

I och med LiveU-samarbetet stärker Panasonic sitt partnerskap med olika företag som tillhandahåller upplänkslösningar, där kunden erbjuds nya arbetssätt baserade på nätverkskapacitet hos P2-inspelningskameran.

Tillgänglighet och pris

AG-SFU603G-programmet blir tillgängligt i Europa i slutet på februari med ett rekommenderat försäljningspris på 270 €, exklusive moms

*:   Programuppgraderingen måste installeras för att den utökade funktionaliteten ska fungera. kameraprogrammet AG-HPX600 kan hämtas (kostnadsfritt) från Panasonics webbplats             Programuppgraderingsnyckeln kan därefter både köpas och aktiveras. Mer information finns hos vårt försäljningsteam eller på vår webbplats: http://panasonic.biz/sav/

**:   Information om LiveU:s LU40 finns på följande webbplats som tillhör Sanshin Electronics Co., Ltd.: http://www.realmovietools.com/liveuhome.html or http://www.liveu.tv/LU40i.html.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Susanne Hägvall, JustPR

susanne.hagvall@justpr.se

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)
PSCEU är den europeiska grenen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2Bdivision.
PSCEU har som målsättning att förbättra arbetslivet för yrkesmänniskor i affärsvärlden och bidra till att
deras verksamheter blir effektiva och når resultat. Vi hjälper organisationer att samla in, bearbeta och sända
vidare alla former av information – bilder, ljud och texter. Bland våra produkter kan nämnas PBX-växlar,
dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora skärmar och slitstarka bärbara datorer. Med omkring
500 medarbetare, expertkunskaper inom teknisk konstruktion, kapacitet för global projektledning och ett stort
europeiskt nätverk av partnerföretag kan PSCEU erbjuda en kapacitet som är unik på de marknader där vi är
verksamma.

Nya PSCEU består av fyra affärsdivisioner:
• Kommunikationslösningar där professionella skannrar, multifunktionella skrivare, telefonisystem och HDvideokonferenssystem
ingår.
• Visuella system där projektorer, interaktiva whiteboard-tavlor, presentationsverktyg och skärmar ingår.
Panasonic är marknadsledande i Europa när det gäller projektorer, med 28 procent av intäkterna.
• Professionella kameralösningar där teknik för audiovisuella lösningar, säkerhet och IMV (Industrial
Medical Vision) ingår. Panasonic är en av de två ledande leverantörerna av professionella kameror i
Europa.
• Datorproduktlösningar som omfattar de slitstarka bärbara datorerna i Toughbook-sortimentet, Toughpad
datorplattor för affärslivet och EPOS-system (elektroniska kassa- och betalsystem). Panasonic
Toughbook hade 2011 (VDC, mars 2012) en marknadsandel på 65,8 procent av marknaden för slitstarka
bärbara datorer i Europa.
Panasonic Corporation är ett globalt företag inom utveckling och tillverkning av elektronikprodukter för en rad
olika behov hos konsumenter, företag och industrier. Företaget har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och
registrerade en total nettoförsäljning på 71,4 miljarder euro för försäljningsåret som slutade den 31 mars 2012.
Företaget är noterat på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE:PC). Mer information om
företaget och varumärket Panasonic finns på företagets webbplats http://panasonic.net/