PANASONIC LANSERAR FÖRSTA ROBUSTA 10,1” WINDOWS 8 PRO OCH 7” ANDROID- SURFPLATTOR FÖR MOBILIA ARBETARE

Panasonic utökar idag sin Toughpad-serie av tåliga surfplattor för företag med två nya enheter. De tunna, lätta och slitstarka 10,1" Windows 8 Pro- och 7" Android-peklattorna har utformats för att möta företagens växande efterfrågan på specialbyggda pekplattor där nya funktioner används för att förbättra personalens produktivitet.

Journalister är välkomna på pressträff den 17:e januari klockan 9.00 – 10.00 (frukost serveras 8.30) då dessa och andra nya Toughbook och Toughpadprodukter kommer att visas.  För frågor om pressträffen samt registrering, se slutet av pressmeddelandet.

Slitstark och kompakt Windows 8-Toughpad

Toughpad FZ-G1 är Panasonics första slitstarka Windows 8 Pro-pekplatta. Den har utformats för mobila medarbetare som till stor del arbetar utomhus eller är bilburna. Organisationer som kan ha nytta av den här produkten är t.ex. företag som har mycket teknisk personal eller underhållspersonal som arbetar ute på fältet, branscher som vatten/gas/el, transport och distribution, men även räddningstjänsten och skadereglerare inom försäkringsbranschen.

Den tunna och lätta enheten väger endast 1,1 kg och har konstruerats för att utnyttja de nya funktionerna i operativsystemet Windows 8 Pro fullt ut. Den har dubbel inmatning med en kapacitiv multitouchskärm för 10 fingrar och digitaliseringspenna för t.ex. registrering av underskrifter.

FZ-G1 är den första slitstarka enheten som använder den nya IPSα Display-tekniken, en teknik som utvecklats av Panasonic och Hitachi. Den sätter en ny nivå vad gäller visningskvalitet för pekplatteanvändare som arbetar utomhus. Skärmen på 10,1" med mer än full HD-upplösning (1 920 x 1 200) erbjuder en extra bred betraktningsvinkel, härdat glas, stort kontrastförhållande och en ljusstyrka på 800 cd/m2i kombination med Panasonics antireflexbehandling och den är specialbyggd för att prestera under alla ljusförhållanden.

”Vi menar att FZ-G1 sätter en ny standard på marknaden för skärmvisning utomhus. Detta i kombination med de nya Windows 8 Pro-funktionerna och Panasonics erfarenhet av att tillverka slitstarka enheter med dokumenterad låg total ägandekostnad gör att användarna får uppleva en ny frihet med helt integrerade arbetsflöden”, säger Jan Kaempfer, marknadschef på Panasonic Computer Product Solutions.

Toughpad-serien är utformad för att uppfylla samma fantastiska hållbarhetsstandarder som de bärbara datorerna i Panasonics produktserie Toughbook. Toughpad FZ-G1 är godkänd enligt den amerikanska militära standarden MIL-STD-810G för fall på 120 cm samt IP65-klassad för sin motståndskraft mot damm och vatten. Enheten kommer också att klassificeras för användning i extrema temperaturer.

Tack vare inbyggd batteribesparande teknik, som t.ex. en sensor för omgivande ljus, kan Toughpad FZ-G1 vara i drift i 8 timmar med ett vanligt 6-cellsbatteri och i 16 timmar med ett 9-cellsbatteri (tillval).

Batterierna kan också bytas ute på fältet för att säkerställa att enheten fungerar så länge användaren behöver den, vilket ger företag en lägre total ägandekostnad än traditionella pekplattor.*

FZ-G1 har som standard en högkvalitativ främre HD-webbkamera (720p) på 1,3 megapixlar och som tillval en bakre kamera på 3 megapixlar med dubbel blixtkapacitet så att användarna kan ta tydliga foton av dokument, fastigheter och anläggningar oavsett ljusförhållanden.

Tack vare Windows och anpassningsbara programknappar på enhetens framsida kan användarna hoppa till viktiga program och verktyg genom en enkel knapptryckning.

Enheten kan konfigureras exakt efter företagets behov genom de flexibla konfigurationsportarna som erbjuder USB 2.0, Micro SD, seriell port, LAN-anslutning, GPS och integrerad smartkortläsare som tillval. USB 3.0, Bluetooth® 4.0 och trådlöst LAN är standard.

För att medarbetarna ute på fältet ska kunna vara uppkopplade mot kontoret har FZ-G1 en dubbel extern antennanslutning som tillval, så att fordonsmonterade enheter kan anslutas till en takantenn och anslutningsmöjligheterna i avlägsna områden förbättras.

Enheten drivs av en Intel® Core™ i5-3437U vProTMUltra Low Voltage-processor på 1,9 GHz med 3 MB cacheminne (upp till 2,9 GHz med Intel®Turbo Boost-teknik) och levereras som standard med 4 GB RAM och en halvledarenhet på 128 GB. En halvledarenhet på 256 GB finns som tillval.

Toughpads första 7" Android-pekplatta

Toughpad JT-B1 är Panasonics första slitstarka 7" Android-pekplatta. Den är ergonomiskt utformad för enhandsbruk, avsedd för mobila medarbetare inom branscher som vatten/gas/el, kollektivtrafik, logistik, fastighetsförvaltning och polisväsende.

Den nya enheten är ett komplement till den första 10" Android-pekplattan Toughpad FZ-A1 och här kombineras det kraftfulla operativsystemet Android 4.0 med de beprövade och slitstarka mobila datorenheterna från Panasonic. JT-B1 erbjuder inte bara enkel programutveckling och en förbättrad användarupplevelse med Android 4.0, utan den tillhandahåller även extra hållbarhet, säkerhet på företagsnivå, anslutningsmöjligheter, en skärmteknik och en batterilivslängd som företagen kräver och som gör att Toughpad-serien skiljer sig från pekplattor för vanliga konsumenter.

Den här lätta pekplattan (544 g) erbjuder kapacitiv multitouch för fyra fingrar, 7" skärm med tydlig bild, låga reflexer och 500 cd/m² ljusstyrka, WSGVA-upplösning (1 024 x 600) och en sensor för omgivande ljus för optimal bild samtidigt som du sparar på batteriet.

JT-B1 är ergonomiskt utformad med en konkav yta med små gropar som underlättar enhandsgrepp och den har en handrem på baksidan så att plattan kan användas och bäras bekvämt. Det finns också tre anpassningsbara knappar, som gör att användarna kan hoppa direkt till önskade program med en enda kort eller lång knapptryckning.

Enheten är också utrustad med en främre webbkamera på 1,3 megapixel och en marknadsledande bakre kamera på 13 megapixel med autofokus och LED-lampa för detaljerad fotografering av dokumentation och bilder.

JT-B1 må vara liten, men den har all den Toughpad-styrka som företagsanvändare förväntar sig. Enheten är godkänd enligt den amerikanska militära standarden MIL-STD-810G för fall på 150 cm samt IP65-klassad för sin motståndskraft mot damm och vatten. Enheten är också klassificerad för användning i extrema temperaturer från −10 0C till +50 0C.

JT-B1-enhetens batteri sitter lättillgängligt så att användaren själv kan byta det. Det har en drifttid på 8 timmar ute på fältet. Enheten har förstklassiga anslutningsmöjligheter som 3G, Bluetooth® 4.0, trådlöst LAN och NFC (Near Field Communication).

Enheten har också en unik och magisk gadgetresurs ‒ ett öppet gränssnitt som tredjepartsutvecklare kan använda för att utforma specialtillbehör som streckkodslösare, betalningsenheter och smartkortsläsare till pekplattan.

JT-B1 har en ny Ti® OMAP™ 4460 ARM-processor på 1,5 GHz med dubbla kärnor från Texas Instruments och levereras med 1 GB RAM och 16 GB flashminne.

Komplett system av Toughpad-tillbehör

För att enheterna ska kunna skräddarsys exakt efter användarnas behov har Panasonic ett system av tillbehör och kringutrustning som utformats för att förbättra Toughpad-användarnas mobilitet och produktivitet. Idag omfattar dessa:

• Ergonomiska remhölster och väskor för smidigt enhandsbruk av datorn hela dagen
  • Slitstarka laddningssystem
  • Monteringsanordningar för fordon
  • Dockningsstationer

Panasonic erbjuder även Toughpad-kunder ett omfattande utbud av professionella tjänster, bland annat projekthantering, digitalisering och paketlösningar.

I Sverige finns Toughpad FZ-G1 hos officiella återförsäljare och Panasonic-partners från februari 2013, till ett ungefärligt pris från 2 050 €, medan JT-B1 kostar från ungefär 807 €.

* Användaren kan själv byta batteriet. Enheten måste stängas av.

** Måste konfigureras vid köp av huvudenheten.

De specifikationer som anges häri kan när som helst ändras utan föregående meddelande.

För ytterligare information eller bilder samt för att boka plats på pressträffen den 17 januari, var vänlig kontakta:

Susanne Hägvall, JustPR

susanne.hagvall@justpr.se

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU är den europeiska grenen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B-division. PSCEU har som målsättning att förbättra arbetslivet för yrkesmänniskor i affärsvärlden och bidra till att deras verksamheter blir effektiva och når resultat. Vi hjälper organisationer att samla in, bearbeta och sända vidare alla former av information – bilder, ljud och texter. Bland våra produkter kan nämnas PBX-växlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora skärmar och slitstarka bärbara datorer. Med omkring 500 medarbetare, expertkunskaper inom teknisk konstruktion, kapacitet för global projektledning och ett stort europeiskt nätverk av partnerföretag kan PSCEU erbjuda en kapacitet som är unik på de marknader där vi är verksamma.

PSCEU består av fyra affärsdivisioner:

Kommunikationslösningar där professionella skannrar, multifunktionella skrivare, telefonisystem och HD-videokonferenssystem ingår. Visuella system där projektorer, interaktiva whiteboard-tavlor, presentationsverktyg och skärmar ingår. Panasonic är marknadsledande i Europa när det gäller projektorer, med 28 procent av intäkterna. Professionella kameralösningar där teknik för audiovisuella lösningar, säkerhet och IMV (Industrial Medical Vision) ingår. Panasonic är en av de två ledande leverantörerna av professionella kameror i Europa. Datorproduktlösningarsom omfattar de slitstarka bärbara datorerna i Toughbook-sortimentet, Toughpad datorplattor för affärslivet och EPOS-system (system för elektroniska försäljningspunkter). Panasonic Toughbook är marknadsledande i Europa när det gäller slitstarka bärbara datorer, med 65,8 procent av marknaden 2011 (VDC, mars 2012).

Panasonic Corporation är ett globalt företag inom utveckling och tillverkning av elektronikprodukter för en rad olika behov hos konsumenter, företag och industrier. Företaget har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och registrerade en total nettoförsäljning på 71,4 miljarder euro för försäljningsåret som slutade den 31 mars 2012. Företaget är noterat på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE:PC). Mer information om företaget och varumärket Panasonic finns på företagets webbplats http://panasonic.net/