PANASONIC LANSERAR FÖRSTA TOUGHBOOK MED WINDOWS 8: NYA STRYKTÅLIGA KONVERTERBARA DATORPLATTAN CF-C2

Panasonic lanserar Toughbook CF-C2 – en av de mest hållbara och flexibla konverterbara datorerna för yrkesanvändning särskilt utformad för att passa säljare, fälttekniker och vårdpersonal. Enheten är den första Toughbook-datorn som är framtagen för att utnyttja fördelarna med nya Windows 8.

Toughbook CF-C2 är en dator med hög prestanda och 12,5-tum högupplöst skärm, utformad för att passa användare med rörliga arbeten som behöver hålla många bollar i luften och kunna lägga in data på flera olika sätt. Nya CF-C2 är mer stryktålig, mindre i storlek och mer kompakt till formen. Datorn har även ett nytt förbättrat system med trippelgångjärn som gör den ännu stabilare.

Den kapacitiva multipekskärmen för fem fingrar kan användas både som traditionell dator och datorplatta, med förstärkta tredelade gångjärn som stabiliserar skärmen vid beröring. Skärmen skiljer sig från konkurrenterna genom att IPS-teknik som ger extra bred visningsvinkel, härdat glas, högt kontrastförhållande och ljusstyrka på 500 cd/m2 i kombination med Panasonics antireflexbehandling är standard. Det innebär att den är idealisk för alla användare med rörliga arbeten.

Bestående kraft för rörliga användare

Tack vare tredje generationens Intel® CoreTM-teknik har enheten processorkraft nog att enkelt kunna hantera användarnas behov utan att någon fläkt behövs, vilket gör att den arbetar tyst och pålitligt. CF-C2 har Intel® CoreTM i5-3427U CPU (1,8 GHz, upp till 2,8 GHz) med ultralåg spänning, hög prestanda och låg energiförbrukning. Dessutom är lagringskapaciteten bland de allra bästa (4 GB RAM som standard, kan utökas till 8 GB och 500 GB HDD standard och 128 GB eller 256 GB SSD som tillval). Detta gör CF-C2 till en av de mest mångsidiga och kraftfulla datorerna i sin klass.

Toughbook CF-C2 har ett reservbatteri som kan anpassas efter användarens behov av funktionalitet och vikt. Huvudbatteriet kan bytas utan att enheten behöver stängas av, vilket gör den smidig att använda. Standardkonfigurationen med sexcellsbatteri ger ungefär 11 timmars användningstid (Mobile MarkTM 2007, 60 cd/m2). Med det smarta trecellsbatteriet är användningstiden ungefär 5 timmar och högkapacitetsalternativet niocellsbatteri räcker cirka 15 timmar.

Byggd för att vara hållbar och lättanvänd

Stryktåliga CF-C2 är byggd för att tåla stötar och repor som den kan utsättas för under en fullbokad mobil arbetsdag. Den klarar fall på upp till 76 cm, tangentbord och pekplatta är vattenbeständiga och LCD‑skärmen är av härdat glas.

CF-C2 kan användas både som datorplatta och bärbar dator. Dessutom medföljer en ergonomisk och avtagbar handrem som gör det lätt att hålla och använda datorn med en hand i alla lägen stående, liggande eller i vilket annat läge som passar arbetet bäst.

Fullt utrustad och flexibel

För den som behöver använda Skype eller ta foton för att dokumentera ute i fält kan använda CF-C2-datorns främre högkvalitets webbkamera (HD 720p, stillbilder max. 1 280 x 720). Datorn kan även utrustas med en högupplöst bakre dokumentationskamera (HD 720p, stillbilder max. 2 048 x 1 536) som tillval.

Toughbook CF-C2 kan anpassas på ett flertal sätt och har flera konfigurationsplatser för att kunna skräddarsys så att den passar personalens behov. En serieport gör det möjligt för fält- och servicetekniker att ansluta äldre enheter för diagnostik och mätningar till Toughbook. Via de flexibla konfigurationsplatserna kan även andra tillval läggas till utifrån verksamhetens behov, exempelvis VGA-portar eller modem.

Datorn är också utformad för bästa möjliga anslutningsmöjligheter oavsett läge, genom Bluetooth 4.0, trådlöst LAN a/b/g/n samt Sierra MC8305 3G-modul som tillval.

I branscher där säkerhet och uppgiftsskydd är avgörande, exempelvis inom vården, kan CF-C2 förses med närfältskommunikation eller plats för smartkort. VProTM är en standardfunktion som gör IT-hanteringen enkel. CF-C2 stöder också säkerhetsfunktionerna Intel® Anti Theft och Computrace.

”Nya Toughbook CF-C2 är en av de mest hållbara och flexibla konverterbara datorerna på marknaden för användning i yrkeslivet”, säger Ulrika Sturk, nordisk marknadschef på Panasonic Computer Product SolutionsPanasonic Computer Product Solutions. ”Datorn har prestanda i klass med en stationär dator, har högklassiga anslutningsmöjligheter och lång batteritid. Med sin avancerade teknik för mobil användning som förbättrade trippelgångjärn, reservbatteri och ergonomisk handrem, är den ett perfekt arbetsredskap för säljare, fälttekniker och vårdpersonal.”

Toughbook CF‑C2 börjar säljas i Europa i december 2012.

Mer information finns på www.toughbook.eu.

Presskontakt:

Susanne Hägvall, JustPR

susanne.hagvall@justpr.se

Tel: 073 788 22 59

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU är den europeiska grenen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B-division. PSCEU har som målsättning att förbättra arbetslivet för yrkesmänniskor i affärsvärlden och bidra till att deras verksamheter blir effektiva och når resultat. Vi hjälper organisationer att samla in, bearbeta och sända vidare alla former av information – bilder, ljud och texter. Bland våra produkter kan nämnas PBX-växlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora skärmar och slitstarka bärbara datorer. Med omkring 500 medarbetare, expertkunskaper inom teknisk konstruktion, kapacitet för global projektledning och ett stort europeiskt nätverk av partnerföretag kan PSCEU erbjuda en kapacitet som är unik på de marknader där vi är verksamma.

PSCEU består av fyra affärsdivisioner:

Kommunikationslösningar där professionella skannrar, multifunktionella skrivare, telefonisystem och HD-videokonferenssystem ingår. Visuella system där projektorer, interaktiva whiteboard-tavlor, presentationsverktyg och skärmar ingår. Panasonic är marknadsledande i Europa när det gäller projektorer, med 28 procent av intäkterna. Professionella kameralösningar där teknik för audiovisuella lösningar, säkerhet och IMV (Industrial Medical Vision) ingår. Panasonic är en av de två ledande leverantörerna av professionella kameror i Europa. Datorproduktlösningarsom omfattar de slitstarka bärbara datorerna i Toughbook-sortimentet, Toughpad datorplattor för affärslivet och EPOS-system (system för elektroniska försäljningspunkter). Panasonic Toughbook är marknadsledande i Europa när det gäller slitstarka bärbara datorer, med 65,8 procent av marknaden 2011 (VDC, mars 2012).

Panasonic Corporation är ett globalt företag inom utveckling och tillverkning av elektronikprodukter för en rad olika behov hos konsumenter, företag och industrier. Företaget har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och registrerade en total nettoförsäljning på 71,4 miljarder euro för försäljningsåret som slutade den 31 mars 2012. Företaget är noterat på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE:PC). Mer information om företaget och varumärket Panasonic finns på företagets webbplats http://panasonic.net/