Panasonic LUMIX GX1 – en elegant systemkamera i miniformat

Lumix GX1 är Panasonics senaste tillskott i G-serien. Nya GX1 är en systemkamera som lyfter din fotografering till en ny nivå samtidigt som den är tillräckligt kompakt för att kunna följa med i jackfickan. Den är läcker att se på och hålla i, tar bilder med exceptionellt hög kvalitet och är dessutom utrustad med funktioner som hjälper dig att ta perfekta bilder varje gång. GX1 är verkligen en kamera du kan ha med dig överallt där det händer.

Elegant och i äkta fickformat

Det eleganta kamerahuset i aluminium kommer i två diskreta färger – stålgrå (Gunmetal Grey) och svart (Raven Black) – och leder tankarna till föreställningen om den klassiska kameran. Huset är mycket kompakt och väger blygsamma 413 gram, men är ändå robust vilket känns tryggt när du har med dig kameran i mer krävande situationer.

Kreativ fotografering på enklaste sätt

Panasonic G-serie är ett utmärkt alternativ för dig som vill ta steget mot litet mer utmanande fotografering utan att behöva packa med dig en stor och tung spegelreflexkamera. Bildsensorn på 16 megapixel är mycket större än de som sitter i traditionella kompaktkameror samtidigt som den snabba och mångsidiga automatiken, inklusive touch-autofokus (AF) gör det enkelt för dig att fånga motivet exakt som du upplever det.

Hänger med när du skruvar upp tempot

Snabbheten är avgörande för lyckade snapshots. AF-funktionen är extremt kvick och exakt vilket gör att du aldrig upplever kameran som en begränsande faktor. En reaktionstid på 0,09 sek gör GX1 oslagbar i kategorin kompakta systemkameror och sekvenstagningen på upp till 20 bps betyder att du kan vara säker på att få en perfekt exponering även av ett snabbrörligt motiv.

En konstruktion som utmanar

Mac Berggren, produktchef för Lumix på Panasonic Nordic är nöjd med den nya modellen. ”Med GX1 visar vi att bildkvalitet i proffsklass inte bara är förbehållet yrkesfotograferna. När vi först lanserade G-modellerna vände de upp och ner på alla traditionella begrepp om systemkamerans storlek, vikt och design. Med GX1 visar vi verkligen hur långt man kan dra detta. Formatet erbjuder optik för alla möjliga och omöjliga utmaningar samtidigt som GX1 är en elegant och smidig kamera som du kan ha med överallt.”

[1] Gäller per 2011-11-07, utrustad med objektivet H-VS014140

Som handen i handsken

Med en kamera ur G-serien får du tillgång till världens bredaste line-up av utbytbar optik. 14 olika objektiv garanterar att du alltid är perfekt utrustad för varje fototillfälle. Sortimentet omfattar bland annat Panasonics nya pancake-objektiv 14-42mm X-zoom, som är en del av en helt ny serie superkompakta, elektroniska motorzoomar. X-objektiven är specialanpassade för att du ska kunna ha med dig systemkameran i jackfickan.

Särskilda egenskaper:

•           Exceptionellt hög bildkvalitet: En Live MOS Four Thirds bildsensor på 16 megapixlar och den exklusiva bildprocessorn Venus Engine skapar förutsättningar för exceptionellt hög bildkvalitet och en ljuskänslighet på upp till ISO 12800.

•           Lätt, kompakt och elegant: GX1 är konstruerad för att följa med dig i vardagen. Det kompakta formatet och låga vikten gör kameran till en smidig och pålitlig resekamrat.

•           Utmanar din kreativitet: Innanför det eleganta och klassiska aluminiumhuset ryms enkla, intuitiva kontroller och funktioner som hjälper dig att ta bilder du annars skulle ha missat. Två manöverknappar och dubbla funktionsmenyer ger dig omedelbar tillgång till de viktigaste inställningarna. Autofokus låser på 0,09 sekunder så du kan ta perfekta bilder även om du är i rörelse. GX1 är utrustad med AF-funktioner som multifokus, ansiktsprioritet och AF-trackning, som kan låsa fokus på ett rörligt motiv. Den inbyggda blixten gör fotograferingen enklare när det kringljuset inte räcker till och med ett speciellt digitalt 3D-objektiv kan du till och med föreviga storslagna ögonblick i 3-dimensionella bilder.

•           När du vill släppa kontrollen: Lumix GX1 utmärker sig genom en ovanligt lättöverskådlig och lättarbetad touchskärm. Fokus kan låsas direkt på motivet eller bakgrunden med ett lätt tryck på den stora LCD-skärmen. Om situationen kräver sekundsnabba beslut eller om du helt enkelt vill överlåta kontrollen på kameran, är GX1 utrustad med Intelligent Auto Plus (iA+), som tar kvalificerade exponeringar i alla lägen.

•           Filma med samma höga krav: Det är inte bara stillbilderna som har blivit skarpare. Tack vare den nya bildsensorn på 16 megapixlar kan du filma i Full HD AVCHD 1920 x 1080, 50i. Dessutom är ljudkvaliteten närmast i professionell studioklass och självklart i stereo. GX1 är fulladdad med funktioner som gör det lättare för dig att filma med perfekt resultat, till exempel möjlighet att filma långa inspelningssekvenser, snabb tillgång till viktiga inställningar, ett avancerat AF-system och Lumix G-objektiv som anpassats speciellt för filmning. AVCHD-formatet innebär effektiv komprimering och flexibel anpassning till din AV-utrustning.

Priser och tillgänglighet

Lumix GX1 lanseras under december och kommer initialt att finnas tillgänglig i följande versioner:

•           GX1: svart kamerahus GX1

•           GX1K: svart kamerahus med standardobjektiv H-FS014042

•           GX1X: svart eller stålgrått kamerahus med motorzoom ur X-serien

H-PS14042

Rekommenderade priser från 5799 SEK.

För mer information kontakta:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic.com

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100
Frida Löwengren
Tel. 08 545 472 59
frida.lowengren@text100.se

Text 100
Anders Håll
Tel. 08 545 517 73
anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation,värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se