Panasonic med Centile Istra-kompatibilitet

SIP-telefoner i KX-UT-serien har certifierats via tekniskt partnerskap med Centile

Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU) meddelade idag att SIP-telefoner i KX-UT-serien certifierats som kompatibla med Centile Telecom Applications Istra-plattformar.

Certifieringen av KX-UT-serien innebar omfattande kompatibilitetstester, inklusive grundläggande och avancerade tester runt samtalsfunktionen samt automatisk provisionering i Centile Istra-miljö. Med certifieringen garanteras maximal användarvänlighet och produktivitet samt en tillförlitlig service med låga underhållsbehov i ett paket som både leverantörer och företagskunder tjänar på.

Panasonics nya KX-UT-serie tar vara på den senaste utvecklingen inom hostad PBX-miljö såsom Istra-plattformen, och är en kostnadseffektiv kommunikationslösning för både små och medelstora företag. Vissa modeller har två nätverksportar så att användarna kan ansluta en extra nätverksenhet utan att behöva lägga tid och pengar på att dra extra ethernetkablar.

Alla modeller i KX-UT-serien är PoE-förberedda (Power over Ethernet) vilket innebär att inga extra nätadaptrar krävs. Med KX-UT-seriens wideband-ljud i HD (G. 722 codec) i kombination med ekocancellering och en akustisk ljudförstärkning blir samtalskvalitén kristallklar.

”Panasonic eftersträvar att leverera innovativa lösningar med överlägsen prestanda. Vi erbjuder en tillförlitlig, flexibel och kostnadseffektiv kommunikationslösning för alla slags företagskunder”, säger Andreas Wessel, General Manager Network Communications vid Panasonic. ”Tack vare partnerskap med ledande europeiska leverantörer som Centile får våra kunder fler alternativ att uppfylla sina kommunikationsbehov.”

”Centile Istra-plattformen har utformats för att ge telekomleverantörer som är inriktade på företagsmarknaden maximal flexibilitet”, sa Bertrand Pourcelot, Managing Director hos Centile Telecom Applications. ”Kombinationen av Centile-plattformen och Panasonics terminaler så erbjuds marknadens bredaste utbud av avancerade telefonifunktioner i företagsmiljö. Produktiviteten förbättras och ger en bild av gemensam effektivitet i alla led.”

“Panasonics strävan att utveckla en bred produktportfölj av funktionsrika SIP-terminaler riktade mot företagsmiljö visar prov på att den pågående övergången från dyr egenutvecklad teknik till kostnadseffektiva, kompatibla och innovativa standardlösningar.”

Panasonic har precis presenterat företagets nya Smart Desk Phone, KX-UT670. Denna avancerade SIP-enhet representerar det allra bästa inom Panasonics sortiment av SIP-terminaler, med avancerade funktioner och egenskaper som passar in i dagens sofistikerade kontor.

UT670 är ett avancerat och exklusivt tillskott till det befintliga KX-UT-sortimentet, som nu omfattar SIP-terminaler på alla funktions- och prisnivåer. Alla modeller utmärks av förstklassig röstkvalitet i HD. Standardterminalerna KX-UT113 och KX-UT123 har gedigna funktioner och ett konkurrenskraftigt pris, medan kontorsterminalerna KX-UT133 och KX-UT136 har avancerade funktioner som programmerbara funktionsknappar, och med samma förstklassiga prestanda och ljudkvalitet. Sortimentet av UT-telefoner kompletteras nästa månad då den exklusiva modellen UT248 släpps.

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU är den europeiska filialen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B-division. PSCEU har som mål att hjälpa verksamheter att uppnå bättre effektivitet och resultat, och samtidigt förbättra anställdas vardag på arbetet. Vi hjälper organisationer att samla in, bearbeta och kommunicera all sorts information: bilder, röst och text. Våra produkter omfattar PBX-växlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora bildskärmar och robusta datorer. Tack vare omkring 500 anställda, expertkunskap inom teknisk design, global projektledning och ett stort partnernätverk i Europa kan PSCEU erbjuda oöverträffad kapacitet på sina marknader.

Nya PSCEU utgörs av fyra affärsenheter:

• ”Communication Solutions som omfattar professionella skannrar, flerfunktionsskrivare, telefonisystem och videokonferenssystem i HD-kvalitet.”
  • Visual System Solutions som omfattar projektorer, interaktiva skrivtavlor, presentationshjälpmedel och bildskärmar. Panasonic är ledande på den europeiska projektormarknaden med en intäktsandel på 28 procent.
  • Professional Camera Solutions som omfattar professionell teknik inom audiovisuella funktioner, säkerhet och IMV (Integrated Machine Vision). Panasonic är en av de två största leverantörerna av professionella kameror i Europa.
  • Computer Product Solutions som omfattar Toughbook-sortimentet av ruggade bärbara datorer, Toughpads (surfplattor) i företagsklass och EPOS-system (Electronic Point Of Sale). Panasonic Toughbook är ledande på den europiska marknaden för robusta bärbara datorer med en marknadsandel på 62,9 procent år 2010 (VDC, juni 2011)

Panasonic Corporation är globalt marknadsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument-, företagsmarknad och industri. Huvudkontoret ligger i Osaka, Japan, och företaget redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 8,69 biljoner yen (79 miljarder USD) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2011. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC). Mer information om företaget och varumärket Panasonic finns på företagets webbplats på adressen http://panasonic.net/

Om Centile

Centile Telecom Applications (”Centile”) grundades 1998 i teknikparken Sophia Antipolis på Franska Rivieran i Sydfrankrike. Centile är Europas ledande utvecklare av Unified Communications-plattformar för operatörer och företag. Centiles ”Any3”-arkitektur (Any service, over Any network, on Any terminal) tillgodoser företags och operatörers behov att leverera avancerade professionella kommunikationstjänster till fasta och mobila användare oberoende av vilken enhet de använder eller vilket nätverk de är anslutna till.  Med Centile Istra-lösningar får kunder den flexibilitet de behöver för att snabbt utveckla innovativa nya tjänster som svar på skiftande kundkrav på den föränderliga marknaden för fast och mobil kommunikation. http://www.centile.com

Mer information:

Panasonic Nordic, Branch of Panasonic Marketing Europe GmbH, Tyskland

Adress: Ellipsvägen 12, S-141 06 Kungens Kurva

Presskontakt: Torbjörn Mähler, Nordisk Produktchef

E-post: torbjorn.mahler@eu.panasonic.com

Panasonic System Networks är en affärsenhet inom Panasonic Corporation, en av världens ledande utvecklare och tillverkare av elektroniska produkter med kunder både inom privat sektor, i affärsvärlden och industrin. Företaget är baserat i Osaka, Japan, och nådde under föregående räkenskapsår (som slutade den 31 mars 2010) en sammanlagd nettoomsättning på 7,42 biljoner yen (79,4 miljarder USD eller 56,6 miljarder euro). Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE:PC). Mer information om företaget och märket Panasonic finns på adressen http://panasonic.net/.