Panasonic Nordic får ny VD

Panasonic Europa har utsett Takeshi Kuraku som ny VD för Panasonic Nordic från och med den 1 April 2014.

Takeshi Kuraku arbetar idag som vice VD på Panasonic Nordic och har en lång internationell erfarenhet från uppdrag inom Panasonic i bl.a Nordamerika, Japan och Europa. Han kommer att ansvara för Panasonics verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

Mitt första år hos Panasonic Nordic har varit väldigt givande och jag är väldigt glad att få vara en del av ett mycket framgångsrikt team. Det är framförallt den utmanande attityden och hur effektivt alla arbetar här som jag gillar, nu ser jag fram emot att fortsätta utveckla Panasonic på den nordiska marknaden i mitt nya uppdrag som VD för Panasonic Nordic AB

Takeshi Kuraku tar över som VD för Panasonic Nordic från Paul Reid som kommer efter nästan 3 år i Sverige att återvända till Australien där han har utsetts till ny VD för Panasonic Australien.

För mer information, vänligen kontakta:

Christer Ericsson, Panasonic Nordic, christer.ericsson@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,30 biljoner yen (68 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2013. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och hoppas att det kan underlätta i livet och skapa en bättre värld för våra konsumenter. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 80 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, Vitvaror, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, telekommunikation, övervakning, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se