Panasonic stödjer internationell kvalitetsmärkning av värmepumpar

Panasonic välkomnar den nya europe­iska kvalitetsmärkningen EPEE/EHPA, som ska underlätta för konsumenterna när de väljer värmepump. Panasonics luft-vattenvärmepumpar i Aquarea-familjen är bland de första på mark­naden som uppfyller kvalitetskraven och där­med får EHPA-märkas.

I enlighet med EUs energimärkningsdirektiv ska tillverkare av uppvärmnings­utrustning märka sina produkter med hur mycket energi de förbrukar. Panasonic anser att det är helt logiskt att detsamma ska gälla även för värmepumparnas kvalitet.

Panasonic Aquarea luft-vattenvärmepump får EHPA-märkning

EHPA-märkningen omfattar inte bara själva värmepumparna, utan även försäljning, distribution och dokumentation. Som en av de första leverantörerna på marknaden har Panasonic fått sin produktfamilj Aquarea kvalitetsmärkt enligt EHPA.

– Luft-vattenvärmepumpar erbjuder ett mycket effektivt sätt för att få ner energiåtgången och sänka uppvärmnings­kostnaderna. Det gäller speciellt fastigheter som värms med direktverkande el. Med många tillverkare som erbjuder värmepumpar och en ökande marknad är det viktigt för såväl konsumenter som återförsäljare och konsulter att kunna välja rätt. Vi är förstås stolta över att våra Aquaera luft-vattenvärmepumpar redan har fått EHPA-märk­ningen för sin höga kvalitet. Det var en mycket hård process men nu kan alla vara över­tygade om att våra Aquarea-produkter, inklusive dokumentation och efter­service verkligen lever upp till kraven, säger Sofia Törnlöf, som är produktchef på Panasonic Aircon i Sverige.

De krav som en EHPA-märkt värmepump ska uppfylla omfattar:

• Produktens tekniska specifikationer (i enlighet med EHPAs testkriterier)
  • Säljorganisation och distribution
  • Garantiåtaganden och service (reservdelar)
  • Dokumentation

I Sverige är Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) ackrediterat enligt gällande provningsmetoder och den instans som granskar produkterna. Testerna undersöker värmepumparnas COP-värden, kapacitet, säkerhet samt ljudnivåer i förhållande till de data som tillverkaren har tillhandahållit.

Panasonics produktfamilj Aquarea ASHP är en av de bredaste på marknaden, med enheter både för mono-block och splitversioner, från 3 kW ända upp till 16 kW och med versioner för T-Cap, högtemperatur samt lågenergihus. Luft-vattenvärmepumparna är mycket enkla att installera, vilket sparar både tid och installationskostnad.

För mer information, vänligen kontakta:
Elin Norlin, Panasonic Nordic PR, 0702-79 86 40,
elin@comvision.se

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 665 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret. Huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och företaget är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, värmepumpar, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektroniska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida
www.panasonic.se

Om Panasonic Air Con
Panasonic har lång erfarenhet av att producera och installera luftvärmepumpar anpassade för det nordiska klimatet. Under de senaste 30 åren har Panasonic Air Con levererat mer än 500 000 enheter runtom i Norden. Detta gör att Panasonic har förståelse för vilka kravs som ställs, både vad gäller teknik och design. Panasonic finns idag i 120 länder.

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret, huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar:

Citat