PANASONIC TILLDELAS ”INTERNET TELEPHONY AWARD”  FÖR ÅRETS PRODUKT 2011

Nya Panasonic KX-UT670 Smart Desk Phone belönades för innovativa egenskaper

Secaucus, New Jersey (2 februari 2012) – Panasonic System Communications Company of North America meddelade idag att det ansedda globala mediaföretaget TMC har utsett Panasonics KX-UT670 som mottagare av INTERNET TELEPHONY AWARD för årets produkt 2011.

”Det är en stor ära för oss att få ta emot Internet Telephony-priset för årets produkt 2011 för KX-UT670”, sa Bill Savino, Marketing Manager för lösningar inom affärskommunikation för Panasonic System Communications Company of North America. ”Detta är Panasonics första SIP-kontorstelefon som bygger på ett operativsystem med öppen källkod. Med KX-UT670 kan flexibla, tillförlitliga och kostnadseffektiva integrerade lösningar utvecklas inom affärskommunikation och företagsdrift.”

KX-UT670 är utrustad med en stor 7-tums LCD-pekskärm, så att man enkelt kommer åt och kan kontrollera telefonens funktioner och installerade program. Med hjälp av telefonens högkvalitativa mediaspelare (H.264/720P) och upp till 16 integrerade nätverkssäkerhetskameror från Panasonic kan ansvariga inom detaljhandeln diskret övervaka en butik via kontorstelefonen från ett rum i samma byggnad, eller kanske hemifrån. Inom utbildningsområdet kan skolpersonal eller myndigheter övervaka potentiella nödsituationer i klassrum från en säker plats genom att spela upp direktvideo på telefonen från Panasonics PTZ-nätverksvideokameror (PTZ står för Pan, Tilt, Zoom).

KX-UT670:s Linux-baserade operativsystem med öppen källkod är programmerbart, så företag kan använda en rad företagsanpassade smarttelefoniprogram eller utveckla nya för just deras behov inom affärer, anläggningar och kommunikation.   Inom vården kan en användare till exempel utveckla program som förbättrar verksamheten, såsom ett anropssystem för sjuksköterskor. I hotellbranschen kan rumsservice göras enklare genom att gästerna kan beställa via en pekskärm. Dessutom går det att utveckla program som ger användaren möjlighet att reglera temperaturen, öppna och stänga persienner eller låsa upp dörrar på kontoret via fjärranslutning.

”Det är ett stort nöje att tilldela Panasonic priset för årets produkt. Redaktörerna på INTERNET TELEPHONY har bekräftat att SIP-telefonen KX-UT670 visar prov på kvalitet och innovation och dessutom tillhandahåller verkliga lösningar på marknaden”, sa Rich Tehrani, CEO för TMC. ”Jag vill gratulera hela teamet på Panasonic för deras bidrag att utveckla kommunikationstekniken inom IP.”

Vinnarna av årets produkt 2011 publiceras i januari/februari 2012-numret av tidskriften INTERNET TELEPHONY (www.itmag.com). INTERNET TELEPHONY har varit en auktoritet inom IP-kommunikation sedan 1998.

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU är den europeiska filialen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B-division. PSCEU har som mål att hjälpa verksamheter att uppnå bättre effektivitet och resultat, och samtidigt förbättra medarbetarnas vardag på arbetet. Vi hjälper organisationer att samla in, bearbeta och kommunicera all sorts information: bilder, röst och text. Våra produkter omfattar PBX-växlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora bildskärmar och robusta datorer. Tack vare omkring 500 anställda, expertkunskap inom teknisk design, global projektledning och ett stort partnernätverk i Europa kan PSCEU erbjuda oöverträffad kapacitet på sina marknader.

Nya PSCEU utgörs av fyra affärsenheter:

• ”Communication Solutions som omfattar professionella skannrar, flerfunktionsskrivare, telefonisystem och videokonferenssystem med HD-kvalitet.”
  • Visual System Solutions som omfattar projektorer, interaktiva skrivtavlor, presentationshjälpmedel och bildskärmar. Panasonic är ledande på den europeiska projektormarknaden med en intäktsandel på 28 procent.
  • Professional Camera Solutions som omfattar professionell teknik inom audiovisuella funktioner, säkerhet och IMV (Integrated Machine Vision). Panasonic är en av de två största leverantörerna av professionella kameror i Europa.
  • Computer Product Solutions som omfattar Toughbook-sortimentet av ruggade bärbara datorer, Toughpads (surfplattor) riktade mot företagsmarknaden och EPOS-system (Electronic Point Of Sale). Panasonic Toughbook är ledande på den europiska marknaden för robusta bärbara datorer med en marknadsandel på 62,9 procent år 2010 (VDC, juni 2011)

Panasonic Corporation är globalt marknadsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument-, företagsmarknad och industri. Huvudkontoret ligger i Osaka, Japan, och företaget redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 8,69 biljoner yen (79 miljarder USD) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2011. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo,

Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC). Mer information om företaget och varumärket Panasonic finns på företagets webbplats på adressen http://panasonic.net/

Om tidskriften INTERNET TELEPHONY

INTERNET TELEPHONY har varit en auktoritet inom IP-kommunikation sedan 1998. Från det allra första numret i februari 1998 har tidskriften INTERNET TELEPHONY framfört opartiska synpunkter på det komplicerade området för integrerad kommunikation. Mer information finns på www.itmag.com.

Om TMC

TMC är ett globalt, integrerat mediebolag som hjälper kunder att bygga relationer i tryck, personligt eller online. TMC publicerar tidskrifterna Customer Interaction Solutions, INTERNET TELEPHONY, Next Gen Mobility och Cloud Computing (före detta InfoTECH Spotlight). TMCnet.com, som har över två miljoner unika besökare varje månad, är den ledande nyhets- och artikelkällan i kommunikations- och teknikbranschen. TMC ligger bakom ITEXPO, världens ledande B2B-kommunikationsevenemang. Dessutom anordnar TMC flera branschevenemang: 4G Wireless Evolution, M2M Evolution, Cloud Communications Expo, SIP Tutorial 2.0:Bringing SIP to the Web, Business Video Expo, Regulatory 2.0 Workshop, DevCon5, HTML5 Summit, CVx, AstriCon, StartupCamp, MSPAlliance MSPWorld med flera. Besök TMC Events om du vill ha en fullständig lista och ytterligare information.

Mer information om TMC finns på www.tmcnet.com.

Mer information:

Panasonic Nordic, Bransch of Panasonic Marketing Europe

Adress: Ellipsvägen 12

Presskontakt: Torbjörn Mähler , Nordisk Produktchef

E-post: torbjorn.mahler@eu.panasonic.com

Kontaktperson på TMC:

Jan Pierret

203-852-6800, ankn. 228

jpierret@tmcnet.com

Panasonic System Networks är en affärsenhet inom Panasonic Corporation, en av världens ledande utvecklare och tillverkare av elektroniska produkter med kunder både inom privat sektor, i affärsvärlden och industrin. Företaget är baserat i Osaka, Japan, och nådde under föregående räkenskapsår (som slutade den 31 mars 2010) en sammanlagd nettoomsättning på 7,42 biljoner yen (79,4 miljarder USD eller 56,6 miljarder euro). Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE:PC). Mer information om företaget och märket Panasonic finns på adressen http://panasonic.net/.