Panasonic Värmepumpar ska växa ytterligare genom nya distributörer i Europa

Panasonic Home Appliances Air Conditioning Europe (PHAAE) gick nyligen ut med sin plan för tillväxt i Europa 2012. En tuff målsättning som ska uppnås genom en utökad produktportfölj för både bostäder och industri, ett fortsatt starkt fokus på produktutveckling och forskning, flera nya forsknings- och utbildningscentra samt breddade distributionskanaler genom nya europeiska distributörer.

Det övergripande målet med Panasonics forskning är att utveckla produkter som ligger i framkant av den tekniska utvecklingen, med fördelar som:

• Bättre effektivitet och prestanda (genom tekniska innovationer)
  • Minskad energiåtgång och reducerade koldioxidutsläpp
  • Hållbar produktion av värme och kyla (genom innovationer som främjar miljön)

Nya centra för forskning, utveckling och utbildning

I tyska Langen har Panasonic öppnat ett nytt forsknings- och utvecklingscenter. Huvudfokus för det nya centret är att ta fram produkter som möter de nya kraven från konsumenter i Europa.

Två utbildningscentra har öppnats i Storbritannien och Ungern. Under 2012 kommer ytterligare tre att öppnas i Sverige och Frankrike. Syftet med dem är att förse installatörer med support, träning och utbildning för att öka medvetenheten och den tekniska kompetensen avseende dimensionering, installation och underhåll av Panasonics system för värme och kyla.

Aquarea-serien uppfyller bland annat kraven från Microgeneration Certification Scheme (MCS) i Storbritannien, NFPAC i Frankrike och Tyska EHPA.

Fler distributionskanaler

Fler distributörer är ett huvudmål under 2012 för att säkerställa att Panasonics starka produktlinje finns tillgänglig på samtliga europeiska huvudmarknader för värme- och kylprodukter.

– Vi fortsätter satsa för att inte bara leva upp till våra kunders förväntningar utan också överträffa dem. Genom R&D-investeringar utvecklar vi produkter som ligger i framkant och genom ytterligare investeringar i distributionskanaler säkerställer vi att dessa blir tillgängliga över hela Europa, säger Enrique Vilamitjana, vd på Panasonic Home Appliances Air Conditioning Europe.

Efter lanseringen av Mini ECOi i Panasonics VRF-serie lanseras snart också en helt ny serie gasvärmepumpar (GHP) som är effektivare än tidigare versioner och dessutom enklare och snabbare att installera.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Köpniwsky, Comvision, 0708-82 84 40,
jonas@comvision.se

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret. Huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och företaget är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterbolag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektroniska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: