Panasonic värmepumpar tar fördelarna från luft/vatten-system till kommersiella lokaler

Panasonic värmepumpar kan nu erbjuda fördelarna från luft/vatten-serien Aquarea även till kommersiella lokaler och flerbostadshus. Med den nya produktlinjen Aquarea Pro får marknaden ett energieffektivt alternativ till traditionella energilösningar för produktion av värme och varmvatten till större fastigheter. Aquarea Pro är enkla att installera och levererar även kyla under varma sommardagar.

Aquarea Pro-serien har kapacitet att täcka värmebehov på upp till 80 kW med en enda utomhusenhet kopplad till en vattenvärmeväxlare. Pumparna kan även tillgodose behov av varmvatten på upp till 51 kW eller kyla på upp till 44 kW på ett energi- och kostnadseffektivt sätt. Vid en varmvattentemperatur på 45°C och utomhustemperatur på +7°C är COP-värdet 3,25.

Panasonic Aquarea Pro går att kombinera med antingen eldriven eller gasdriven VRF utedel.

ECOi-seriens kapacitet:

• Effekt upp till 51kW
  • Varmvatten upp till 45°C
  • Kallvatten ned till 7°C
  • Kylfunktion vid utomhustemperatur på mellan +5°C och +43°C
  • Värmefunktion vid utomhustemperatur på mellan -20°C och +15°C

Aquarea Pro GHP:s kapacitet:

• Effekt upp till 80kW
  • Varmvatten från 35°C till 55°C
  • Kallvatten från 5°C till 15°C
  • Kylfunktion vid utomhustemperatur på mellan -10°C och +43°C
  • Värmefunktion vid utomhustemperatur ned till -21°C

I både el- och gasvärmepumparna används det miljövänliga, effektiva köldmediet R410A, och de fjärrmanövreras enkelt med hjälp av Panasonics fjärrkontroller och gränssnitt från ECOi-serien.

Möter ett växande behov

– Behovet av mer energieffektiva system för såväl uppvärmning som kylning ökar stadigt, särskilt när det gäller kommersiella lokaler och flerbostadshus. Därför ligger vår lansering av Aquarea Pro-serien helt rätt i tiden. , säger Sofia Törnlöf, Produktchef på Panasonic Värmepumpar.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Köpniwsky, Panasonic Nordic PR, 0708-82 84 40,
jonas@comvision.se

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret. Huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och företaget är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE).  Panasonic Nordic är en filial till Panasonic Europe och bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Den nordiska filialen omsätter över 2,5 miljarder SEK per år. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, värmepumpar, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektroniska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: