Panasonics LED-lampa ”Modern Classic” belönad med iF Gold Product Design Award för andra året i rad

För andra året i rad belönas en LED-lampa från Panasonic med en prestigefylld utmärkelse.  Utmärkelsen för den klara 40W LED-lampan*, även kallad ”Modern Classic” i Europa, följer upp förra årets utmärkelse för 20W-modellen, som introducerades i delar av Europa i juli 2011.  Lampans förpackning vann dessutom en iF Design Packaging Award.

Lampan ger samma klara ljus som en 40W glödlampa tack vare Panasonics unika teknik för ljusdiffusion och värmestrålning. Dessutom ger den en energibesparing på närmare 84 procent jämfört med en 40W glödlampa och har en livslängd på omkring 40 000 timmar, vilket är ungefär 40 gånger längre än för en traditionell klar glödlampa. Det betyder att när du investerar i en LED-lampan kan du räkna hem kostnaden på knappt två år**.

Den prestigefyllda utmärkelsen är ett erkännande av vår stora fokus på hållbar och marknadsledande design, I en kommentar säger Kinya Hasegawa, direktör för Panasonic Design Centre Europe: – Panasonic värderar stor hantverksskicklighet och känsla för detaljer högt. Vi har satt oss in i de europeiska kundernas situation och strävar alltid efter att ta fram innovativa, heltäckande designlösningar som motsvarar deras unika behov. Vi är hedrade av att våra ansträngningar att ta fram en LED-lampa med samma varma ljusintryck och attraktiva glasfinish som traditionella glödlampor har belönats med iF-utmärkelsen för andra året i rad.

Utöver detta har 17 andra Panasonic-produkter vunnit iF Product Design Award bl.a en HD-TV, en stillbildskamera och en luftkonditioneringsprodukt. För mer information om dessa produkter gå in på http://panasonic.net/design/awards/index.html

* LDAHV6L27CGE på den europeiska marknaden.

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: