Panasonics mikrosystem öppnar för trådlöst ljud

Marknaden svämmar över av fulltankade smartphones och surfplattor som alla helst levererar sin musik trådlöst. Panasonic visar vägen med årets ljudprodukter och introducerar tre helt nya högtalarsystem som streamar trådlöst via Airplay eller Bluetooth, tillsammans med 4 mikrosystem som är klara för de senaste iProdukterna.

Med årets upplaga av nya mikrosystem tar Panasonic streamingtekniken till nästa nivå. Dels har den populära HC-serien uppgraderats med bland annat docka för iPhone5, dels lanserar man nu en ny elegant serie kraftfulla högtalarsystem helt uppbyggd kring trådlös teknik. Den har fått namnet NE-serien, där NE står för ”Network Era” och där utmaningen varit att matcha en hög ljudkvalitet med lika hög flexibilitet.

Sällan har väl ljudet presenterats i ett så diskret format som med NE-modellerna. Men går man vidare och lyssnar på ljudet förstår man att produkterna konstruerats från grunden för att ge en så bra ljudkvalitet som möjligt. Detaljarbetet i exempelvis de svängda basreflexportarna eller högtalarmembranen i avancerad bambukomposit avslöjar att det inte handlar om en enkel ”ljudpryl”

Både NE5, NE3 och NE1 är utrustade med 2-vägshögtalare, effektiv Pure Direct Sound och Direct Vocal-teknik, vilket borgar för en kraftfull, klar och tydlig ljudåtergivning med fin balans. Den långslagiga 3-tums woofern gör också att systemen presterar en fantastisk bas för sin storlek. SC-NE5 är den mest avancerade modellen i serien och utrustad med bland annat en smart och smidig CD/iPhone/FM-radioenhet som enkelt kan placeras var som helst och sedan trådlöst sänder över musiken till högtalarsystemet.

Både NE5 och NE3 har inbyggd WiFi och kan synka via DLNA, Airplay och Bluetooth med övriga Apple eller Android-enheter. Airplay är förstås det mest användbara gränssnittet när man streamar från iPad, iPhone, iPod eller från en MAC eller PC. NE1 har samma ljudspecifikationer som både NE5 och NE3, men streamar endast via Bluetooth.

HC-serien var som sagt populär sedan tidigare, men med uppdateringarna har man nu tre nya modeller som inte bara låter fantastiskt bra – de spelar också upp musik från alla källor du kan tänka dig. Toppmodellen SC-HC58 streamar via Airplay eller Bluetooth och är utrustat med högtalarmembran i superstyv bambukomposit samt dubbla slavbaselement, så här finns ett imponerande basljud för storleken. Direct Vocal-tekniken bidrar till den klara och tydliga återgivningen av röster.

Nya HC38 streamar musik via Bluetooth och har även re-masterfunktion för just Bluetooth överföring, allt för bästa ljud. Modellen kan precis som HC58 också väggmonteras. Båda går att få i helvitt eller svart utförande, medan HC38 också går att få i färgerna titan och violett. Med anledning av det starkt ökade intresset för digitalradio lanseras också en DAB+ version av HC38.

Instegsmodellerna SC-HC28 och HC18 erbjuder samma slimmade design men i ett kompaktare format. I tillägg till USB-anslutning har HC28 även en integrerad docka för nya iPhone 5 och andra iProdukter med lightning-kontakt. HC18 kommer också i en DAB+ version för den som har behov av digitalradio.

För samtliga modeller utom de två enklare HC-modellerna finns den bekväma och praktiska appen Panasonic Music Streaming, som gör det busenkelt att streama musik från en smartphone eller surfplatta med bara ett enkelt tryck på skärmen. Appen finns att ladda ner från Apple Store eller Google Play och innehåller bland annat möjligheten att lista alla enheter som är anslutna till nätverket och starta uppspelning från vilken som helst av dem. Fungerar via DLNA, Bluetooth och Airplay.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Eriksson

Nordic Product Sales Manager

Jonas.Eriksson@eu.panasonic.com

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Anders Håll

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

ftp: 94.247.168.181

User: press

Password: panasonic09

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se