Smart VIERA utrustas med Viaplay

Molnet av webbaserad underhållning i Panasonics Viera-skärmar växer. Nu utrustas de nya modellerna med en applikation som ger tillgång till Viaplays video on-demand-tjänst med ett stort utbud av filmer, TV-serier och gigantiska sportevenemang – direkt i TV-skärmen.

I samband med att Viaplay lanseras på bred front kommer nu alltså tjänsten att finnas tillgänglig som en förvald applikation direkt under underhållningsportalen Smart VIERA. Det innebär bland annat att man får tillgång till ett stort utbud av filmer och program utan att behöva hyra eller ladda ner.

Med de senaste Viera-skärmarna öppnar Panasonic fullt ut för att använda TV-skärmen lika mycket för internettjänster som traditionell TV. Det är framförallt den cloudbaserade internetportalen Smart VIERA som öppnar alla dörrar för att integrera underhållningen.

Här finns till exempel en öppen webbläsare* vilket innebär att det går att surfa på internet ungefär som med en dator. En annan ny funktion är möjligheten att vara uppkopplad till Facebook, Twitter eller Skype parallellt med att man följer ett TV-program. Samt en lång rad smarta och praktiska funktioner som gör TV-underhållningen komplett.

Viera-sortimentet är bredare än någonsin. LED-skärmarna, som nu kommer i storlekar upp till 65 tum, utmanar hela marknaden med energisnåla designmodeller och suverän bildteknik. För de verkliga finsmakarna gäller främst plasmaskärmarna med Panasonics erkända bildteknik. De flesta är förstås utrustade med Smart VIERA**.

*Stöd för HTML5 och flash beroende på modell.

**Gäller plasmaskärmar i modellserierna VT50, GT50, ST50 och UT50 samt

LED-skärmar i modellserierna WT50, DT50, ET50, ET5 och E5.

För mer information kontakta:

Panasonic Nordic

Christer Ericsson
PR & Environmental affairs

christer.ericsson@eu.panasonic.com

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Tamara Samadi

Tel. 08 545 517 70

tamara.samadi@text100.se

Text 100

Anders Håll

Tel. 08 545 517 73

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

ftp: 94.247.168.181

User: press

Password: panasonic09

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se