TIPAs strålkastare riktas mot Lumix

Organisationen TIPA (Technical Image Press Association) väljer varje år ut ett antal kameror och tillbehör som man uppfattar som särskilt framstående. Lumix-kamerorna har ofta premieras när utmärkelserna delats ut genom åren. I år tar man hem hela 3 kategorier. Det handlar om GH3 för bästa CSC proffskamera, FT5 för bästa vattentäta kompaktkamera och Panasonics SDHC-minneskort för bästa lagringsmedia.

Med LUMIX DMC-GH3 tar Panasonics modeller och Micro 4/3-systemet på allvar plats bland proffsen. Och med TIPA’s utmärkelse ”Best CSC Professional” får man verkligen ett kvitto på detta. ”Panasonics LUMIX DMC-GH3 med 16MP Live MOS-sensor stoltserar med en ljuskänslighet på upp till ISO 12 800 med möjlighet att trycka upp +1EV. Den sofistikerade brusfiltreringen och brusreduktionen tillsammans med nyutvecklat lågpassfilter medför stora framsteg när det gäller fotografering i svagt ljus.” säger en talesman för TIPA-organisationen. Vidare är kameran utrustad med Contrast AF-autofokus för blixtsnabb uppstart och slutarreaktion, OLED i såväl sökare som skärm och ett vatten-/dammsäkrat, helgjutet hus i magnesiumlegering.

LUMIX DMC-FT5 vann utmärkelsen ”Best Rugged Compact Camera” vilket gör den till det främsta valet bland äventyrare, frilufts- och sportälskare. En av föregångarna, FT3, vann samma kategori 2011, så det kom kanske inte som någon överraskning. Nya FT5 är vattentät till 13 meters djup, stötsäker från 2 meters höjd, klarar tryck på upp till 100 kg och fungerar felfritt även när det är -10 C°. Men det är framförallt en avancerad kamera som tar perfekta bilder i alla tänkbara och otänkbara situationer. Leica optiken på 28-128mm hanterar från vidvinkel till zoom och levererar högklassiga bilder till den högupplösta 3-tumsskärmen. Den som vill filma sina äventyr blir extra glad åt Full HD-video i AVCHD-format och Dolby Digital-ljud. WiFi-teknik och en rad smarta GPS-funktioner sätter guldkant på paketet.

Panasonic producerar också kameror och tillbehör av högsta klass. Det har man visat inte minst med det breda sortimentet av objektiv till Lumix G-kamerorna. TIPA har också velat ge ett särskilt erkännande åt Panasonics produktion av SD-minneskort i tre olika serier. Överst tronar förstås Gold SDHC upp till 32GB i klass 10 med upp till 90MB läs- och 45MB skrivhastighet. Silver SDHC har samma storlek och klass, men med en överföringshastighet på 20MB. För fotografer med litet lägre krav finns även Blue-korten i överföringsklass 4. Panasonics SDHC-minneskort får utmärkelsen ”Best Imaging Storage Media” av TIPA.

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

För lån av testprodukter kontakta:

Northen Link PR
Frida Löwengren
frida@northernlinkpr.com

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: