Vårens smarta videokameror från Panasonic

Det har hänt mycket på videokamerasidan. Det märker man snabbt när man tittar litet närmare på vårens nya smarta modeller från Panasonic. WiFi-tekniken har skapat helt nya användningsområden som livesändningar, hemövervakning och smartphone-styrning och samtidigt medfört en veritabel renässans för produktgruppen. Det nya sortimentet omfattar ett halvt dussin modeller – de flesta med WiFi-funktionalitet – och dessutom lanseringen av en helt ny actionkategori.

Nya funktioner tack vare trådlös teknik

Rörelsekänslig fjärrövervakning och styrning via smartphone förvandlar videokameran till rena James Bond-utrustningen. Nu kan du följa vad som händer i hemmet var du än befinner dig. Sitt på jobbet och håll koll på om barnen gör sina läxor. Ta emot ett meddelande från kamerans rörelsedetektor på din smartphone när familjens olydiga hund hoppat upp och lagt sig i soffan hemma i vardagsrummet. Och tänk att kunna säga åt hunden att hoppa ner, tack vare tvåvägskommunikationen mellan smartphone och videokamera.

För att inte tala om möjligheten att kunna följa händelserna i kamerans sökare direkt på sin mobilskärm och sedan starta inspelningen med bara ett tryck på skärmen! En funktion som fågelskådare och djurfilmare bara kunnat drömma om fram till idag.

Till de smarta funktionerna hör även den extremt förenklade WiFi-anslutningen NFC (Near Field Communication). Genom att starta appen på din smartphone och röra vid kameran med telefonen så är hela processen avklarad i endast två steg (gäller V720 och V520).

En av de mest användbara och raffinerade funktionerna är den smarta delningstekniken Ustream som gör att du kan dela med dig av dina upplevelser i realtid via internet. Här finns också en funktion som skickar e-mail till förprogrammerade adresser för att avisera att en livesändning har startat.

HC-X920

Högst upp i sortimentet hittar vi den exklusiva X920 med nya 3MOS System PRO där tre högkänsliga BSI-sensorer tillsammans med f/1,5 LEICA Dicomar-optik borgar för fantastisk bildkvalitet även vid mycket dämpad belysning. Stillbilder med 20,4 megapixels upplösning, en uppsjö ingångar och manuella inställningar samt en 3,5-tums vridbar touchskärm bidrar till att befästa tätpositionen i det exklusivare skiktet. WiFi-funktionaliteten likaså.

HC-V720

V700-modellernas popularitet har många anledningar men ett starkt argument har förstås varit den högklassiga f/1,8 Leica Dicomar-optiken som gör det möjligt att filma i mycket låg belysning. Nya V720 har en ännu ljuskänsligare MOS-sensor och större zoomomfång än tidigare – upp till 50x i Intelligent Zoom-läge. Den är förstås också utrustad med de smarta WiFi/NFC-funktionerna och möjligheter till inkoppling av extern mikrofon samt videobelysning.

HC-V520

Även förra årets volymmodell har uppgraderats med en ny och mer ljuskänslig BSI-sensor och optiken presterar nu hela 80x zoom i Intelligent Zoom-läge. Men redan på denna instegsnivå återfinner vi NFC-tekniken för snabb WiFi-anslutning och alla de smarta streamingtekniker som återfinns hos de mer exklusiva modellerna.

HX-WA30

Vattentät till 10 meter, köldsäker till -10 °C och tålig nog att tappas från 1,5 m gör WA30 till en videokamera som kan användas i praktiskt taget alla tänkbara sammanhang utan att man behöver oroa sig. Den är WiFi-och DLNA-kompatibel och kan fjärrstyras med hjälp av en smartphone och sedan streama playback på surfplattan eller plattskärmen. En tuff och flexibel pistolgreppsmodell för aktiva användare!

HX-A100

Med äventyrskameran A100 utmanar Panasonic i en helt ny kategori. Den superlätta kameralinsen väger bara 30 gram och är utrustad med en bygel som gör att kameran kan bäras ungefär som ett par hörlurar. Fäste för montering på hjälm finns som tillbehör. Både kameralins och inspelningsenhet är vattenskyddad (IPX7) och klar att följa med till exempel på kajakturen, på gokartbanan eller i skidbacken.

Med kameralinsen så nära ögonen spelar kameran in exakt det användaren har i sitt blickfång, samtidigt som händerna är fria att använda till annat. Perfekt om man vill spela in sitt eget matlagningsprogram, dokumentera en pianolektion eller föreviga lekarna med barnen ur en förälders perspektiv. Inbyggd WiFi gör det enkelt att visa resultatet för vänner och bekanta direkt på surfplattan. Med Panasonics app i din smartphone kan du till och med dela upplevelser i realtid samtidigt som du spelar in i Full-HD!

Produkterna introduceras löpande under februari – april.

Priser är ännu ej fastställda.

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100
Anders Håll
Tel. 08 545 517 73
anders.hall@text100.se

Text 100
Tamara Samadi
Tel. 08 545 517 70
tamara.samadi@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

ftp: 94.247.168.181
User: press
Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: