VÄRLDENS LÄTTASTE* SLITSTARKA FLIPOVER-MODELL FÖR FÖRETAG

Panasonic presenterar den lättaste modellen någonsin* av den slitstarka, konverterbara Ultrabook™ för företag. Den har en unik flipover-design som gör att den är perfekt för mobila medarbetare, marknadsförare och chefer. Modellen kan användas både i läge för bärbar dator och datorplatta. Toughbook CF-AX2 kombinerar användbarhet, stil, hållbarhet och lång batteritid med kraftfulla, utbytbara batterier. Den är en av de första enheter som är certifierad för Microsoft Windows 8 Pro och klar att använda redan från början. Användare som arbetar på företag får det bästa av två världar när de kan använda Toughbook CF-AX2 både som en populär surfplatta med pekskärm och en snyggt utformad Ultrabook™.

Panasonic Toughbook har länge varit kända för sin kombination av ergonomi och hållbar design. Toughbook CF-AX2 har utrustats med en unik och slitstark flipover-design. Det gör att datorn kan användas i flera olika situationer och miljöer i affärslivet, vilket ger en helt ny typ av frihet i arbetet.

Läget för bärbar dator hos CF-AX2 är perfekt för chefer på språng som måste ha tillgång till ett vanligt tangentbord. Läget för surfplatta passar bra för undersökande arbete och fältsäljare, som sällan arbetar stillastående och behöver uppdatera data på skärmen när de håller enheten med ena handen.

Perfekt för chefer på språng

Standardmodellen för den 18 mm tunna och kompakta Ultrabook™-hybriden väger bara 1,15 kg och passar därför perfekt för chefer som har ett rörligt arbete. Toughbook CF-AX2 är byggd för att tåla stötar och repor som den kan utsättas för under hektiska arbetsdagar i olika miljöer. Datorn klarar fall på upp till 76 cm** och tryck mot skärmen på 100 kgf*** utan att ta skada.

Toughbook CF-AX2 är utrustad med en 11,6 tum (16:9) HD-skärm, en antireflexbehandlad multitouch-skärm med funktioner för tio fingrar samt diverse sensorer. Datorn är optimerad för operativsystemet Windows 8 Pro och uppfyller behoven chefsarbete både på kontoret och i fält.

Mer kraft till upptagna chefer

Tack vare tredje generationens Intel® Core™-teknik har denna enhet tillräckligt med processorkraft för att enkelt kunna möta upp mot användarnas behov. Toughbook CF-AX2 har Intel® CoreTM i5-3427U CPU (1,8 GHz) med ultralåg spänning, hög prestanda och låg energiförbrukning. Dessutom är lagringsmöjligheterna bland de allra bästa (4 GB RAM och 256 GB SSD som standard). Detta gör CF-AX2 till en av de mest mångsidiga och kraftfulla datorerna på marknaden. Toughbook Ultrabook™ har utbytbara batterier som varar i 8 timmar (MobileMark™ 2007, 60 cd/m²), vilket gör att datorn kan användas var som helst under hela arbetsdagen.

Fullt utrustad för affärsverksamhet

Toughbook CF-AX2 har även alla ingångsportar som krävs för professionella verksamheter, inklusive VGA och HDMI för inkoppling av skärm och projektor. Dessutom är enheten utrustad med två USB 3.0-portar och LAN. Den har även fullständigt stöd för SD-XC-kort för lagring av till exempel bilder.

Enheten är optimerad för att kunna anslutas på var som helst och har Gobi 3000 3G-modul***, Bluetooth® 4.0 och trådlös LAN IEEE802.11a/b/g/n.

Toughbook CF-AX2 kan också utrustas med en smartkortläsare****, en fördel i branscher där säkerhet och informationsskydd är obligatoriskt. Även vPro™ ingår och kan utrustas med lösningar som använder Intel® Anti Theft eller Computrace.

”Den senaste Toughbook-modellen sätter en ny standard för Ultrabook™ för företag”, säger Jan Kaempfer, europeisk marknadschef på Panasonic Computer Product Solutions. ”Genom att utnyttja gränssnitt för företag, säkerhetsalternativ, kraftfulla utbytbara batterier, en innovativ och förbättrad flipover-mekanism som kan vridas ett helt varv samt en slitstark design, kommer CF-AX2 att uppfylla alla behov som en upptagen chef på språng kan ha.”

Pris och tillgänglighet

Toughbook CF‑AX2 kommer finnas tillgänglig i Sverige från och med februari 2013 och kan köpas från Panasonics officiella återförsäljare, Premium‑partner, ISV‑partner och registrerade partner. Återförsäljningspriset för standardmodellen beräknas till 1 800 euro + moms.

*Bland hybrid-datorer på 11,6 tum, den 5 december 2012

**Testad på Panasonics fabrik i driftsläge. Släpptes på 2 tum plywood med baksidan uppåt.

***Tillval.

****Fabriksval. Den här modellen blir tillgänglig efter februari 2013.

Mer information finns på www.toughbook.eu

Presskontakt:

Susanne Hägvall, JustPR

susanne.hagvall@justpr.se

Tel: 073 788 22 59

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU är den europeiska grenen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B-division. PSCEU har som målsättning att förbättra arbetslivet för yrkesmänniskor i affärsvärlden och bidra till att deras verksamheter blir effektiva och når resultat. Vi hjälper organisationer att samla in, bearbeta och sända vidare alla former av information – bilder, ljud och texter. Bland våra produkter kan nämnas PBX-växlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora skärmar och slitstarka bärbara datorer. Med omkring 500 medarbetare, expertkunskaper inom teknisk konstruktion, kapacitet för global projektledning och ett stort europeiskt nätverk av partnerföretag kan PSCEU erbjuda en kapacitet som är unik på de marknader där vi är verksamma.

PSCEU består av fyra affärsdivisioner:

Kommunikationslösningar där professionella skannrar, multifunktionella skrivare, telefonisystem och HD-videokonferenssystem ingår. Visuella system där projektorer, interaktiva whiteboard-tavlor, presentationsverktyg och skärmar ingår. Panasonic är marknadsledande i Europa när det gäller projektorer, med 28 procent av intäkterna. Professionella kameralösningar där teknik för audiovisuella lösningar, säkerhet och IMV (Industrial Medical Vision) ingår. Panasonic är en av de två ledande leverantörerna av professionella kameror i Europa. Datorproduktlösningarsom omfattar de slitstarka bärbara datorerna i Toughbook-sortimentet, Toughpad datorplattor för affärslivet och EPOS-system (system för elektroniska försäljningspunkter). Panasonic Toughbook är marknadsledande i Europa när det gäller slitstarka bärbara datorer, med 65,8 procent av marknaden 2011 (VDC, mars 2012).

Panasonic Corporation är ett globalt företag inom utveckling och tillverkning av elektronikprodukter för en rad olika behov hos konsumenter, företag och industrier. Företaget har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och registrerade en total nettoförsäljning på 71,4 miljarder euro för försäljningsåret som slutade den 31 mars 2012. Företaget är noterat på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE:PC). Mer information om företaget och varumärket Panasonic finns på företagets webbplats http://panasonic.net/