Viera Connect gör underverk med nätverket

Med 2013 års modellprogram tar Panasonic den cloudbaserade internettjänsten VIERA Connect till nästa nivå. Ett flexibelt menyfönster ”Apps Screen”, snabbare och enklare access till länkar i ”APPS List” och nya internettjänster som SF anytime, Netflix och andra spännande nyheter – varför inte en interaktiv digitalpenna till din NeoPlasmaskärm?

Panasonics Viera-skärmar har haft stora framgångar på de nordiska marknaderna, bland annat tack vare den flexibla och spännande underhållningsplattformen Viera Connect. Nu har plattformen växt till sig ytterligare och blivit både snabbare, snyggare och mer innehållsrik än någonsin.

Mest intressant bland de nya funktionerna är kanske den nya ”Apps Screen”, en öppningssida där man själv kan välja vilka appar, program och spel som ska ligga främst i menyfönstret och ”APPS List”, som samlar dina länkar för snabbare och enklare access.

Viera Connect är annars fullmatad med underhållning för hela familjen. Här finns Video-On-Demand från SF anytime och Netflix, nyheter, sport, fitness, musik, shopping, spel och sociala media som Twitter, YouTube, Skype och Facebook. Viera Connect kräver inga andra externa boxar eller datorer och startas enkelt med en ”App-knapp” på fjärrkontrollen till din Viera-skärm eller vi direktlänken i ”my Home Screen” menyn.

Panasonic och Smart TV Alliance

Panasonic öppnade redan 2011 sin utvecklingsportal Viera Connect för tredjepartsleverantörer, som arbetar med att ta fram nya funktioner och applikationer för Panasonics produkter. Förutom javabaserade Ajax-CE som redan är marknadens bästa TV-gränssnitt, bygger man nu vidare i HTML5 och öppnar för ett stort antal nya populära applikationer. HTML5 gör det också lättare att optimera för internetvisning på de stora HD-skärmarna.

I december 2012 tog Panasonic plats i styrelsen för Smart TV Alliance för att där medverka aktivt för en gemensam Smart TV-plattform. Högst upp på agendan står utvecklingen av ett bredare miljötänk för utvecklingen av Smart TV-applikationer. Syftet är att kommande applikationer ska kunna fungera på flera olika plattformar och på så sätt ge konsumenter större frihet att ta del av innehåll och tjänster på nätet.

NeoPlasma med interaktiv digitalpenna

2013 års toppmodeller på plasmasidan är utrustade med en rörelsekänslig, elektronisk penna som öppnar för en ny typ av interaktivitet. Förutom ett antal nerladdningsbara spelappar, finns barnspelen ”Put Three”, ”Family Reversi” ”Touch Connect” och ett anteckningsverktyg redan förinstallerade på samtliga NeoPlasmamodeller.

Pennan ger en extra dimension till TV-skärmens funktioner. Använd ”Paint App” för att måla eller skriva elektroniska meddelanden direkt på skärmen med den digitala pennan utan krav på annan extern datorkraft eller särskilda bildramar runt skärmen. ”Paint App” underlättar också när man behöver skriva över bild- eller filminnehåll från till exempel en mediaspelare, en TV eller HDMI-källa eller när man vill spara tillbaka innehållet till signalkällan.

För mer information kontakta:

Panasonic Nordic

Tommi Valkama

Nordic Product Manager TV

tommi.valkama@eu.panasonic.com

Panasonic Nordic

Calina Gavril

Junior Product Manager TV

calina.gavril@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se