Ytterligare förbättrad energieffektivitet med Panasonics industriella värme- och kylsystem VRF 3

Panasonic utökar nu sin VRF 3-rörs familj med industriella värme- och kylsystem. Den nya produktserien har ett COP-värde på 4,77 vid full last.

Panasonics VRF ECOi-serie är särskilt utformad för energibesparing, enkel installation och hög verkningsgrad, med ett brett utbud av utomhus- och inomhusenheter och unika funktioner för krävande kontor och stora byggnader.

De nya VRF 3-rörs modellerna finns i en rad utföranden och omfattar hela ECOi-serien, från 8 till 48 hk. Redan i standardutförande har VRF 3-modellerna en mycket hög verkningsgrad med ett COP-värde på upp till 4,77 vid full belastning. De flesta modeller kan dessutom konfigureras för ett HI-COP-läge som ger ännu högre verkningsgrad och därmed lägre driftkost­nader, till priset av en liten minskning av kapaciteten

Nya funktioner

VRF 3-rörsmodellerna erbjuder en mycket bra lösning även för de mest krävande installationerna. Nyheterna omfattar bland annat möjligheten till ännu längre avstånd – upp till 180 meter – från utomhusdelen till den mest avlägsna inomhusdelen. Det gör systemet ännu lättare att anpassa till olika fastighetstyper och -storlekar.

Driftområdet har också utökats för både kyla och uppvärmning. Genom att utomhusfläkten har ersatts med en värmeväxlare klarar systemet nu att leve­rera kyla ända ner till -10 °C. Kompressor i kombination med hög­trycks­behållare innebär dessutom att systemet levererar värme ända ner till en yttertemperatur på ‑20 °C. Energieffektiviteten har också ökat över hela modellserien. För t ex 8 hk-modellen har COP-värdet ökat från 4,56 till 4,77 och ERR-värde från 4,04 till 4,5.

Förbättrad prestanda

Viktiga produktegenskaper för den nya serien:

• Anslutningsbart kapacitetsförhållande på 150 %
  • Upp till 52 inomhusenheter kan anslutas
  • Statiskt tryck: 80 Pa.

Andra viktiga egenskaper omfattar selektiv avfrostning för flera utomhus­enheter (utan att inomhusdelarnas prestanda påverkas negativt). Systemen behöver dessutom väsentligt mindre mängd kylmedie än andra tillverkares system.

Nya HR Boxar

De nya värmeåtervinningsboxarna både mer kompakta, enklare att installera och stödjer ett brett utbud av system. Ljudnivån är också betydligt lägre, vilket gör att de kan installeras i stort sett var som helst.

Panasonic har även förbättrat specifikationer, installationer och underhåll. Utomhusenheten är tystare och mindre. Chassit upptar en yta på bara 0,93 m2, vilket gör till den till en av den minsta på marknaden.

För mer information, vänligen kontakta:
Elin Norlin, Panasonic Nordic PR, 0702-79 86 40,
elin@comvision.se

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 665 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret. Huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och företaget är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, värmepumpar, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektroniska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida
www.panasonic.se

Taggar: