Nytt objektiv ger världens kortaste projektionsavstånd

Report this content

Panasonic har utvecklat ett nytt Short Throw-objektiv, ET-DLE030, som optimerar användningen av Panasonics 1-chip DLP-projektorer. Objektivet kortar ned projektionsavståndet med ca 60 procent jämfört med tidigare modeller.

Hittills har Short Throw- och Ultra Short Throw-projektion varit begränsat till mindre projektorer med svag ljusstyrka och det har inte varit möjligt att byta ut objektivet. Det förändras i och med lanseringen av Panasonics nya objektiv ET-DLE030. Objektivet är världens första Ultra Short Throw-objektiv för ljusstarka 1-chip DLP-projektorer med integrerad geometrisk justering. Objektivets smarta och innovativa spegelsystem dirigerar om projektorljuset i en vertikal vinkel, vilket ger en knivskarp bild från ett avstånd på endast 370 mm.

Lösningen innebär nya och spännande möjligheter för exempelvis visning av ljusshower eller för digital skyltning på muséer, i skyltfönster, vid konserter eller andra inomhusevenemang liksom vid platser i statsmiljö där många människor är i rörelse samtidigt. Kort sagt, platser som kräver en ljusstark projektor som fungerar i ett begränsat utrymme där ljusstrålen inte får störas av människor eller föremål som skapar skuggor på den projicerade bilden.

-       Panasonics nya objektiv erbjuder geometrisk justering, vilket gör det möjligt att visa fantastiska illustrationer även på böjda och ojämna ytor. Denna teknologi passar perfekt för till exempel museum, där dukarna ofta är böjda och besökarna står nära för att kunna studera konsten ordentligt. Objektivet är inte bara idealiskt för frontprojektion, där projektorn är placerad framför skärmen, utan kan även användas till bakprojektion av stora skärmar där projektorn är placerad i ett skåp bakom skärmen eller är inbyggd i en bakomliggande vägg. Dessa funktioner har aldrig tidigare funnits tillgängliga för Short Throw-projektion, säger Hartmut Kulessa, European Projector Marketing Manager vid Panasonic.

Världsberömd teknologi

Panasonic är marknadsledande inom 3D-projektorer, inklusive geometrisk justering och kantutjämning. Företagets berömda 3-chip DLP-projektorer har använts vid en mängd stora evenemang, som till exempel OS i London, Berlins ljusfestival och nu senast när Roger Waters The Wall väcktes till liv med 40 Panasonic-projektorer runt om i Europa i och med konsertturnén The Wall Live.

-       Vi har redan upplevt obeskrivliga framgångar med våra 3-chip DLP-projektorer. Tack vare lanseringen av DLE030-objektivet kommer uthyrningsföretag att kunna leverera liknande effekter vid inomhusevenemang med begränsade utrymmen, säger Hartmut Kulessa, European Projector Marketing Manager vid Panasonic.

Med det nya objektivet vill Panasonic kunna erbjuda samma perfekta kantblandning och geometriska justeringsteknologi för inomhusbruk, som hittills endast har varit möjligt med de mer utrymmeskrävande 3-chip DLP-projektorerna.

För ytterligare detaljer, läs gärna mer i det engelska pressmeddelandet bifogat eller här: http://business.panasonic.se

Två bilder finns bifogade. För fler bilder se här: Pressbilder

För mer information, vänligen kontakta:

Mats Jansson
Sales Manager
mats.jansson@eu.panasonic.com
Torbjörn Mähler
Product & Marketing Manager
torbjorn.mahler@eu.panasonic.com

Om Panasonic System Communications Company Europe PSCEU

PSCEU är den Europeiska delen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B division. PSCEU:s mål är att förbättra arbetsvillkoren för yrkesfolk samt förbättra deras organisationers effektivitet och resultat. Vi hjälper organisationer samla in, beräkna och kommunicera många typer av information: bilder, röst- samt textdata.  Produkterna omfattar PBX telefonväxlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora visuella skärmar och stryktåliga mobila datorer. Med cirka 500 anställda, ingenjörsexpertis i design, global projektledningsförmåga och ett stort europeiskt partnernätverk erbjuder PSCEU oöverträffad kompetens på sina marknader.

Om Panasonic

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen. Företaget, som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,30 biljoner yen (68 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2013. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och strävar efter att göra livet lättare och skapa en bättre värld för konsumenterna. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.se.

Taggar: