Panasonic lanserar kamera anpassad för ”molnet”

Panasonic lanserar idag sin första handhållna ENG-kamera med trådlös uppkoppling för att möta marknadens behov av att kunna dela innehåll mobilt och i realtid.

Stockholm, 10 februari 2014. Den innovativa ENG-kameran, AJ-PX270, eliminerar behovet av en traditionell videolänk vilket gör kameran perfekt lämpad för den växande marknaden inom livestreaming av nyheter. Kameran möjliggör ett trådlöst produktionsarbete via LAN. Under hösten 2014 kommer ytterligare lösningar för 3G/4G/LTE att lanseras.

Den handhållna P2 HD-videokameran har integrerad AVC-ULTRA-inspelning med ett brett bitrate-intervall. Utöver AVC-Intra100, har kameran AVC-LongG som möjliggör inspelningar med en bildkvalitet på 1920x1080 10 bit 4:2:2.

Med två inbyggda ingångar för microP2-kort, erbjuder AJ-PX270 kostnadseffektiv drift och möjligheter till simultan inspelning.

-       AJ-PX270 kan förenkla arbetet med elektronisk nyhetsinsamling avsevärt eftersom man kan få ut det inspelade materialet snabbare, vilket är av stor betydelse för tv-stationer som sänder sport- och nyhetssändningar dygnet runt, säger Rob Tarrant, Europeisk produktchef på Panasonic. Behövet av högkvalitativ videoinspelning har utvecklats enormt även utanför TV-branschen och den visar inga tecken på avmattning. För företagsanvändare, YouTube-användare och frilansjournalister ger de två microP2-korten möjligheter till simultan utsändning och proxy-videoöverföring till en molnserver, oavsett var de befinner sig.

AJ-PX270 finns tillgänglig från slutet av mars 2014 till ett ungefärligt RRP-pris av 5 840 EUR (exkl. moms). Bilder finns bifogat.

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Kroopp
peter.kroopp@eu.panasonic.com

PSCEU är den Europeiska delen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B division. PSCEU:s mål är att förbättra arbetsvillkoren för yrkesfolk samt förbättra deras organisationers effektivitet och resultat. Vi hjälper organisationer samla in, beräkna och kommunicera många typer av information: bilder, röst- samt textdata.  Produkterna omfattar PBX telefonväxlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora visuella skärmar och stryktåliga mobila datorer. Med cirka 500 anställda, ingenjörsexpertis i design, global projektledningsförmåga och ett stort europeiskt partnernätverk erbjuder PSCEU oöverträffad kompetens på sina marknader.

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen. Företaget, som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,30 biljoner yen (68 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2013. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och strävar efter att göra livet lättare och skapa en bättre värld för konsumenterna. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.se.