Panattoni har tagit sitt första spadtag i södra Sverige

Report this content

I juni genomförde Panattoni, Europas största utvecklare av logistik- och industrifastigheter, sitt första markförvärv i södra Sverige. Fastigheten på 77 000 kvm ligger i Åstorp utanför Helsingborg och igår togs första spadtaget för en kommande toppmodern industri- och logistikfastighet som beräknas stå klar i september 2024.

Panattoni har sedan sitt inträde på den svenska marknaden haft ambitiösa målsättningar om att blir marknadsledande på antalet utvecklade kvadratmeter och just nu har bolaget flera byggprojekt i gång, framför allt i Mälardalen men även Göteborg.

I juni gjordes det första markförvärvet i Skåne på 77 000 kvm och igår sattes spaden i marken för projektet. På platsen ska det lokala byggföretaget MVB Syd bygga en toppmodern 46 000 kvm stor anläggning med utmärkt tillgänglighet till E4 och E6. På eventet hade ett 60-tal personer, däribland potentiella hyresgäster, samlats för att fira.

–Det är glädjande att Panattoni nu även är i gång med projekt i södra Sverige där vi ser en stor efterfrågan på industri- och logistikfastigheter. Läget med närhet till Köpenhamn och resten av kontinenten är väldigt attraktivt och snart kommer vi ha ett mycket fördelaktigt utbud av fastigheter inom den gyllene triangeln Stockholm, Skåne och Göteborg, säger Fredrik Jagersjö Rosell, MD på Panattoni Sverige.

Med på plats under eventet var även Rudolf Tornerhjelm från Södervidden som Panattoni gjort markförvärvet av, Thomas Ellkvist från den kontrakterade byggentreprenören MVB Syd och kommunstyrelsens ordförande Peter Lindberg.

–Det är väldigt positivt att Panattoni genom sin närvaro i Åstorp är med och bidrar till utvecklingen av näringslivet genom tillförsel av arbetstillfällen. Både under byggnationen och när lokalerna står klara. I Åstorp finns tillgänglig arbetskraft och bostäder men också goda pendlingsmöjligheter från resten av Skåne. Vi är helt enkelt redo, säger Peter Lindberg som är kommunstyrelsens ordförande i Åstorp.

På plats kommer hyresgäster att erbjudas helt nya och flexibla ytor med hållbarhetstänk från ca 5000 kvm upp till 46 000 kvm (BTA). Fastigheten som ligger med skyltläge utmed E4 kommer att certifieras enligt BREEAM Excellent och blir klar för inflyttning i september 2024.

För ytterligare information kontakta:
Charlotta Sahlin, Director Marketing & Communications Nordics, Panattoni,
+ 46 725 02 40 40,csahlin@panattoni.com.