Panattoni summerar ett intensivt och framgångsrikt 2023

Report this content

Två år har gått sedan Panattoni, en av världens största utvecklare av industri- och logistikfastigheter, etablerade sig i Sverige. Tempot har varit högt från dag ett och 2023 summeras med flera uppnådda milstolpar för företaget.

De senaste två åren har varit turbulenta med pågående krig och stigande räntor vilket resulterat i en utmanande och ständigt föränderlig bransch. Men trots detta har det gått riktigt bra för Panattoni som lägger ett framgångsrikt år bakom sig med bland annat 172 000 kvm i produktion runt om på strategiska platser i Sverige.

–Vi är väldigt stolta över vad vi på så kort tid som två år har lyckats åstadkomma. Vi har överträffat våra egna förväntningar. Men även om mycket hänt på kort tid så upplever vi samtidigt att vi kunnat landa ordentligt med en stabil bas i ett kompetent team, säger Fredrik Jagersjö Rosell som är Managing Director i Sverige.

Ett år fyllt av milstolpar

Panattoni som är en av världens största utvecklare av logistikfastigheter har högt ställda mål om att bli marknadsledare i Norden. Detta genom att färdigställa 200 000 kvm lager- och logistikyta varje år. Här följer några punkter som summerar Panattonis 2023:

• Färdigställandet av den första byggnaden i Enköping.

På mindre än ett år gick man från ord till handling och utvecklade en modern och flexibel fastighet med låga driftskostnader som också är hållbarhetscertifierad enligt BREEAM Excellent. 68 000 kvm fastighet stod klar i oktober.

• Första spadtaget togs för fastigheter i Strängnäs, Rosersberg och Åstorp.

Sammantaget rör det sig om 172 000 kvm lager- och logistikfastigheter inom den gyllene triangeln Stockholm, Göteborg och Malmö som kommer att stå färdiga innan september 2024.

• Etablering i Danmark.

Inträde på den danska marknaden och anställning av ett kompetent team som nu arbetar hårt med att etablera verksamheten med flertalet projekt på gång.

• Förvärv av fastighet i Landvetter och Åstorp

Första projektet i Göteborgsregionen samt Skåne för Panattoni. Detta kommer resultera i en logistikbyggnad på respektive ort som stärker närvaron i sydvästra Sverige.

• Anställt tre nya personer till teamet i Sverige

Christoffer Danielsson som Capital Markets Director Nordics,

Frida Nilsson som Marketing Coordinator och Amanda Norin som Business Controller.

Blicken på 2024

Framtiden för Panattoni ser ljus ut, redan under andra halvan av 2023 så märktes ett tydligt ökat intresse av från potentiella hyresgäster. För Panattoni innebär det att stå redo att möta det uppdämda behovet. I april flyttar dessutom företaget till nya större lokaler då man vuxit ur sina nuvarande.

–Jag är optimistisk för framtiden. Vi kommer att ha fem färdigställda fastigheter som är moderna och effektiva och skapar värde för hyresgästen. Samtidigt har vi alltid ögonen öppna för nya projekt, säger Fredrik Jagersjö Rosell.

För ytterligare information kontakta:

Frida Nilsson, Marketing Coordinator, Panattoni,

+46 733 03 44 36 , fnilsson@panattoni.com.

Panattoni Europa är, med nästan 20 miljoner levererade kvadratmeter och 1000 anställda, Europas största utvecklare av moderna och hållbara logistik- och industrifastigheter. Panattoni Europa, som även inkluderar Storbritannien och Indien, är dotterbolag till Panattoni Development Company (USA) och etablerade den svenska verksamheten, med huvudkontor i Göteborg, 2021. Med en kombination av internationell vision och lokalt fokus utvecklar Panattoni såväl kundanpassade som spekulativa ytor för kunder som Amazon, DB Schenker, DHL, Coca Cola, Bosch, Volkswagen och H&M.