Panattoni tar sitt allra första spadtag i Sverige

Report this content

Nu tar Panattoni första spadtaget för 68 000 kvm lageryta med utmärkt logistikläge i Mälardalen. Fastigheten beräknas stå redo för inflyttning hösten 2023 och med rätt hyresgäst kunna generera upp till fyrahundra arbetstillfällen för Enköpingsborna.

Panattoni är en av världens största utvecklare av logistik- och industrifastigheter som i slutet av 2021 gjorde entré på den svenska marknaden med ett historiskt stort markförvärv av Kilenkrysset. Ambitionen har sedan inträdet varit att bli marknadsledande på antalet utvecklade kvadratmeter och idag gick Panattoni från ord till handling när man firade första spadtaget för 68 000 kvm modern lageryta i Enköping.

”Det är en stor glädje och känns som en fantastisk prestation att redan efter 10 månader kunna sätta spaden i marken för vårt första projekt i Sverige. Detta är ett tydligt bevis på att vi är en multinationell samarbetspartner som med lokal organisation snabbt kan svara upp mot den stora efterfrågan på ytor för lager och lättare industri med hållbarhetstänk. Och som här, i utmärkt logistikläge” sa Fredrik Jagersjö Rosell, Managing Director på Panattoni, till de omkring 70 åhörare som kommit för att inviga projektet.

Med på plats och talade under eventet fanns även Jan Persson VD och ägare av Kilenkrysset och Peter Book som är Kommunstyrelsens ordförande i Enköping.

”Vi är väldigt glada att Panattoni valt att satsa på Enköping. Deras etablering bekräftar vårt strategiska logistikläge i Sverige” sade Peter Book.

Även byggföretaget YLAB, som är kontrakterade för ca 1,3 miljarder SEK, deltog under spadtaget och kunde berätta att lagerfastigheterna beräknas stå redo för inflyttning i slutet av 2023. Panattoni marknadsför just nu lagerytorna för svenska och internationella hyresgäster och man uppskattar att det kan ge uppemot 400 nya arbetstillfällen för Enköpingsborna.

Panattoni har utöver projektet i Enköping redan nu ytterligare fem projekt i gång, bland annat i Strängnäs och Rosersberg. Samtidigt söks också ytterligare attraktiv mark att investera i.

Fakta fastigheten Sneden 1:6

Yta: 68 000 kvm

Min. hyrbar yta: 8 500 kvm

Breeam: Excellent

Uppvärmning: Bergvärme

Betonggolv: 200 mm Teqtonplatta

Hela taket är förberett för solcellsanläggning

Besök hemsidan för ytterligare information om fastigheten.