Rapport från Kina: Mycket kräftor och oförändrade priser

Report this content

Årets kräftsäsong kommer att bjuda fina kräftor både från Kina och Turkiet. Det står klart nu sedan produktionen i Kina inletts. I år är det mycket vatten i Kina. Temperaturen är bra, kräftorna är fina och fisket är i full gång.

– Vi är glada att inte ha förra säsongens bedrövliga start som torkan och bristen på regn i Kina orsakade, säger vd Peter Arvidson på Pandalus.

Det produceras flera tusen ton kräftor i Kina och Turkiet varje år, men innan säsongen kommit igång är det alltid lika osäkert hur tillgången är, vilken kvalitet kräftorna har och vad priset blir.

– Tack vare den goda tillgången på kräftor i år tror vi att priserna kommer att vara oförändrade jämfört med förra året, trots betydligt ökade kostnader i Kina. Den kinesiska valutan har tappat mot den amerikanska dollarn och lönekostnaderna i Kina har ökat med 30 procent, säger Peter Arvidson.

I Turkiet startar fisket den första juli. Enligt rapporter från Turkiet är årets förutsättningar goda. Pandalus kräftproduktion i Turkiet ger en hög genomsnittlig kvalitet på smak, utseende och storlek. Färska kräftor från Turkiet blir allt mer populära i Sverige.

– Svenskar älskar kräftor och den stora frossan inleds varje år i slutet av juli. Förra säsongen var det stor åtgång på kräftor av alla slag när säsongen väl kommit igång och nu är lagren nästan tomma. Jag tror att det är många som redan nu längtar efter säsongens kräftor, siar Peter Arvidson.

Kinesiska kräftor växer till sig på 5-6 månader medan turkiska behöver upp till 5 år för att bli stora nog att fiskas. Kinesiska kräftor säljs frysta medan turkiska kräftor kan köpas både färska och frysta.

Mer information:
Peter Arvidson, vd Pandalus, 070 - 584 29 60,
Christer Amin, 070 – 649 30 80

www.pandalus.se

_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Pandalus har arbetat med skaldjur i mer än 50 år och omsätter cirka 150 miljoner kronor och har åtta anställda. Det finns sju anställda i Kina under säsongen för kvalitetssäkring av produktionen där. Bolaget ägs av Olle Hartwig AB. Den största produkten är räkor därefter kommer kräftor, från Turkiet och Kina. Pandalus startade importen av kräftor till Sverige från Turkiet under 1960-talet och har en omfattande verksamhet i Kina sedan mer än 20 år. www.pandalus.se

Taggar: