Torka i Kina försenar kräftor till Sverige

Report this content

Torkan i Kina drabbar årets svenska kräftsäsong. Det har inte varit så här torrt på 50 år och kräftfisket som skulle inletts i början på maj och pågått upp till tio veckor har fortfarande inte kommit igång för fullt.

– Kräftorna ska skeppas från Kina senast i mitten på juni för att hinna i tid till den svenska kräftpremiären i början på augusti. Men nu ser det mörkt ut. Det blir färre kräftor och de kanske inte ens kommer fram i tid, säger Peter Arvidson, vd på Pandalus.

Pandalus har producerat kräftor i Kina i ungefär 20 år. Normalt fraktas flera tusen ton kräftor till Sverige från Kina.

– Förutsättningarna i Kina har aldrig varit sämre, säger Peter Arvidson.

Mer information:
Peter Arvidson, vd Pandalus, 070 - 584 29 60,
Christer Amin, 070 – 649 30 80
www.pandalus.se

_________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pandalus har arbetat med skaldjur i mer än 50 år och omsätter cirka 150 miljoner kronor och har nio anställda. Det finns sju anställda i Kina under säsongen för kvalitetssäkring av produktionen där. Bolaget ägs av Olle Hartwig AB. Den största produkten är räkor därefter kommer kräftor, från Turkiet och Kina. Pandalus startade importen av kräftor till Sverige från Turkiet under 1960-talet och har en omfattande verksamhet i Kina sedan 20 år. www.pandalus.se

Taggar: