Pandox förvärvar hotell i Storbritannien för 40 MGBP

Pandox AB (publ) har förvärvat och tillträtt en hotellfastighet inklusive drift i centrala Bath, Storbritannien. Hotellet har 176 rum och kommer att drivas under ett nytt managementavtal med Axiom Hospitality och varumärket DoubleTree by Hilton (franchise). Totalt förvärvspris uppgår till cirka 40 MGBP och kommer initialt att finansieras av kassa och befintliga kreditfaciliteter.

”Vi är nöjda över att genomföra det här förvärvet. Storbritannien är en prioriterad marknad för oss och ett hotell i Bath ger oss exponering mot ett attraktivt turistmål som rankas som en toppdestination hos både inhemska och internationella besökare. Hotellet är välinvesterat och har ett starkt, strategiskt läge i centrala Bath och attraherar både fritids- som affärsresenärer. Vi har samtidigt tydliga idéer om hur vi ytterligare kan förstärka hotellets position och lönsamhet. Vi är även glada över att addera Axiom Hospitality som ny affärspartner”, säger Liia Nõu, vd för Pandox.

Säljare är bolag som kontrolleras av Starwood Capital Group. Pandox förväntar sig att hotellet kommer att generera en stabiliserad direktavkastning om cirka 7,5 procent. Hotellet kommer att per 23 september att redovisas under affärssegmentet Operatörsverksamhet.

Hotellet har direkt närhet till stadens kända historiska kärna och dess romerska bad. Fritidssegmentet utgör en viktig del av efterfrågan genom dess historiska arv, teatrar, museum och kulturliv. Även sport (rugby) och universitetet utgör viktiga delar för efterfrågan och staden har ett rikt företagsliv inom främst servicesektorn. Cirka 3,8 miljoner människor besöker staden varje år och destinationen finns på UNESCOS världsarvslista vilket borgar för dess långsiktiga status som kvalitetsdestination. Kommunikationerna är goda både till närmaste stad och flygplats i Bristol (cirka 40 min), samt snabb tågaccess till London (1,5 h).

Läs mer om DoubleTree by Hilton Bath:

Liia Nõu, vd, +46 (0) 702 37 44 04

Anneli Lindblom, CFO, +46 (0) 765 93 84 00
Anders Berg, SVP Head of Communications and IR, +46 (0) 760 95 19 40

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 september 2022, kl. 14:45 CEST.

Pandox är en ledande hotellfastighetsägare i norra Europa med fokus på större hotell på viktiga fritids- och affärsdestinationer. Pandox hotellfastighetsportfölj omfattar 156 hotell med cirka 35 500 rum i 15 länder. Pandox verksamhet är organiserad i Fastighetsförvaltning, som omfattar hotellfastigheter med långa hyresavtal med marknadsledande regionala hotelloperatörer och ledande internationella hotelloperatörer, samt Operatörsverksamhet, som omfattar hotelloperatörsverksamhet som Pandox bedriver i sina helägda rörelsefastigheter. Pandox grundades 1995 och bolagets B-aktier noterade på Nasdaq Stockholm. www.pandox.se