Pandox förvärvar hotellfastighet i Nürnberg för 61 MEUR

Pandox AB (publ) har ingått avtal om förvärv av Maritim Hotel med 316 rum i centrala Nürnberg, Tyskland. Totalt transaktionsvärde uppgår till cirka 61 MEUR inklusive stämpelskatt och finansieras av kassa och befintliga kreditfaciliteter. Hyresgäst är Maritim Hotels och hotellet väntas bidra med cirka 3,2 MEUR i driftnetto 2020, mätt i årstakt. Förvärvet förväntas slutföras i det första kvartalet 2020 och hotellet kommer att redovisas under affärssegmentet Fastighetsförvaltning.

”Vi är väldigt nöjda att kunna förvärva Maritim Hotel Nürnberg då det uppfyller samtliga Pandox förvärvskriterier och genomförs till en attraktiv värdering. Hotellet är strategiskt och centralt beläget i en växande regional centralort i Tyskland med generellt sett hög beläggning och goda snittpriser. Det är ett fullservicehotell med dynamisk efterfrågan från affärs-, mötes- och fritidssegmenten. Vi ser samtidigt en hög potential till ökade intäkter och förbättrad lönsamhet över tid genom ompositionering och genomgripande investeringar i hotellprodukten”, säger Anders Nissen, vd för Pandox.

Transaktionen sker genom inkråmsförvärv, inklusive hotellfastigheten och ett existerande fasthyresavtal med kort löptid med Maritim Hotels. Pandox utvärderar för närvarande olika alternativ för hotellet, däribland att teckna ett nytt hyresavtal eller att ta över driften av hotellet.

Det totala transaktionsvärdet uppgår till cirka 61 MEUR, varav cirka 59 MEUR avser fastigheten och cirka 2 MEUR avser stämpelskatt. Det nuvarande hyresavtalet har en fast och indexerad årlig hyra och Pandox förväntar sig att hotellet kommer att bidra med cirka 3,2 MEUR i driftnetto 2020, mätt i årstakt. Den initiala direktavkastningen uppgår till cirka 5,4 procent före transaktionskostnader och förväntas öka betydligt genom aktivt ägande och värdehöjande investeringar. Säljare är en tysk institution. Förvärvet förväntas slutföras och tillträde ske i det första kvartalet 2020 förutsatt att samtliga villkor i överlåtelseavtalet har uppfyllts.

Pandox ser betydande värdepotential i hotellfastigheten och kommer att investera 18 MEUR i en genomgripande uppgradering av hotellets tekniska standard samt rum, mötesrum, restaurang, bar och övriga publika ytor.

Maritim Hotel Nürnberg byggdes 1986 och har 316 rum och nio mötesrum, varav det största har kapacitet för upp till 850 personer. Nürnberg är Bayerns näst största stad med cirka 3,5 miljoner invånare inräknat omgivande förstäder. Det är en av Tysklands snabbast växande ekonomiska zoner med stor inflyttning och låg arbetslöshet. Vidare hyser staden en av de största mässanläggningarna i Tyskland med cirka 1,5 miljoner besökare årligen.

Anders Nissen, CEO, +46 (0) 708 46 02 02

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 november 2019, kl. 07:30 CET.

Pandox är en ledande hotellfastighetsägare i norra Europa med fokus på större hotell på viktiga fritids- och affärsdestinationer. Pandox hotellfastighetsportfölj omfattar 146 hotell med cirka 32 700 rum i 15 länder. Pandox verksamhet är organiserad i Fastighetsförvaltning, som omfattar hotellfastigheter med långa hyresavtal med marknadsledande hotelloperatörer, samt Operatörsverksamhet, som omfattar hotelloperatörsverksamhet som Pandox bedriver i sina helägda rörelsefastigheter. Pandox grundades 1995 och bolagets B-aktier noterade på Nasdaq Stockholm. www.pandox.se