• Pandox/

Pandox inleder samarbete med Mt. Kenya Sports Group - etablerar projektet Pandox Youth Handball Movement

PRESSMEDDELANDE 16 november 2011

Pandox inleder samarbete med Mt. Kenya Sports Group
- etablerar projektet Pandox Youth Handball Movement

Pandox har i nära samarbete med den kenyanska handbollsklubben Mt. Kenya Sports Group (MSG) beslutat att inleda projektet Pandox Youth Handball Movement. Projektet sker inom ramen för Pandox CSR-arbete och syftar till att skapa bättre framtidsmöjligheter för barn och ungdomar i staden Nyeri.

I dag tränar MSG 400 barn och ungdomar i åldrarna 4-18 år i staden Nyeri, nordöst om Nairobi. Verksamheten som främst består av handbollsspel och lek är välorganiserad men riskerar att upphöra då ekonomiska resurser saknas. Pandox ser en möjlighet att kunna bidra genom att säkerställa klubbens existens finansiellt och genom sitt nätverk i handbollsvärlden skapa förutsättningar för vidareutveckling. Detta kommer att ske genom att utbilda tränare, säkerställa klubblokaler samt genom att tillhandahålla nödvändig utrustning. Det övergripande målet är att samarbetet ska ge ungdomar meningsfylld fritid, utbildningsstöd, information och rådgivning vid exempelvis sjukdomar, samt möjligheter att genomföra andra sociala projekt runt staden Nyeri.

Pandox Youth Handball Movement kommer inledningsvis att löpa under en treårsperiod. Målsättningen är att projektet efter denna tid ska kunna stå på egna ben. Projektet kommer att drivas i samarbete med Partille Cup, världens största ungdomsturnering för handboll.

- Vi tror att idrott med sitt team spirit och förebilder går att använda för att komma i kontakt med barn och ungdomar som behöver hjälp och stöd. Att vi valt handboll är naturligt då vi redan har kunskap och nätverk inom sporten, säger Anders Nissen, VD Pandox.

Pandox kommer att, via hemsidan www.pandox.se samt MSG:s hemsida www.msgkenya.com, löpande informera om projektets utveckling.

För ytterligare information:

Anders Nissen                              Julius Ndirangu
VD                                                Chairman
Pandox AB                                    MSG
+46 (0)708 46 02 02                       +25 47 22 33 24 79
anders.nissen@pandox.se              mtkenyahc@yahoo.com
www.pandox.se                              www.msgkenya.com

Pandox är en av Europas ledande aktörer på hotellfastighetsmarknaden rörande geografisk spridning, antal hotell, varunamn och storlek. I portföljen ingår 120 hotell, elva operativa verksamheter, med 24 800 rum belägna i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Storbritannien, Schweiz, Bahamas och Kanada. Pandox hotell drivs i olika driftsformer under välkända varunamn som Scandic, Hilton, InterContinental, Hyatt, Radisson Blu, Crowne Plaza, Holiday Inn, Clarion, Comfort, Quality, Elite, First, Rica, Park Inn, Ibis, Best Western, Rantasipi, Omena eller genom oberoende distributionskanaler. Pandox ägs av Eiendomsspar AS och Sundt AS.