Alla lånar lika hos Pantbanken Sverige: Olika ursprung – lika värde

Folk går till pantbank världen över! Och folk från hela världen lånar hos Pantbanken Sverige. Och alla kunder får samma lån. Pantbanken värderar föremål inte människor. Och guld är lika mycket värt oavsett om det kommer från Mogadishu eller Motala. Med många nysvenskar från länder med guldtradition har utlåning med guld som säkerhet ökat kraftigt. I ett längre perspektiv har Pantbanken Sverige tiodubblat sin utlåning de senaste tjugo åren.

– Sverige är ett mångkulturellt samhälle och det märks även hos oss på Pantbanken Sverige. Guld är den vanligaste säkerheten för lån och vi tar emot guld från alla delar av världen. En stor del av våra kunder har invandrarbakgrund och stark tradition att äga guld. Vid bröllop, dop och andra högtider är guld en vanlig gåva och många använder guldet om det uppstår behov att låna. Det säger Peter Sundström, vd på Pantbanken Sverige.

I Sverige tillverkas smycken främst i 18 karats guld. I vårt grannland, Finland är det mesta guldet i 14 karat. Men i andra delar av världen, exempelvis Thailand, tillverkas guldet i 23 karat. Både i Afrika och Asien är guldföremål ofta i 21 till 22 karat. I USA är det vanligt med lägre karathalter. Pantbanken lånar på allt guld och summan man får låna är baserad på världsmarknadspriset på guld och karathalten.

Det äldsta lånesättet
Grundidén är densamma oavsett var man pantar. Man har en vara eller guld som man får värderat och så lämnar man det i pant mot pengar. Man betalar en avgift och ränta när man löser sitt lån. Det är snabbt, säkert och enkelt.

Pantbankerna är äldre än traditionella banker och det har fungerat på i princip samma sätt i alla tider. Man har ett föremål som man får värderat och lånar pengar på en del av det värdet. Man betalar en avgift och ränta och kan närsomhelst antingen hämta ut sitt föremål. Om man väljer att inte hämta ut det belånade föremålet försäljs det på offentlig auktion. Blir det ett överskott vid auktionen, efter räntor och avgifter, går det tillbaka till låntagaren. Blir det förlust står pantbanken för förlusten.

Guld frn hela vrlden

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har nu 20 pantbanker. Sju pantbankskontor finns i Stockholm, två i Malmö, två i Göteborg samt ett i Uppsala. Det finns nu fem franchisepantbanker i Västerås, Eskilstuna, Helsingborg, Kristianstad och Umeå. Det finns tre pantbanker i Helsingfors, Finland. Sedan 2010 finns också en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.