Årets fattigaste dag – högtryck hos Pantbanken Sverige

33 dagar på en lön - när man ska köpa julklappar, julmat, fynda på mellandagsrean och betala decembers räkningar. Det är tufft! Det är sådana här tider som Pantbanken Sverige är vardagens räddare. Den som har ett föremål med andrahandsvärde, är myndig och kan visa legitimation kan direkt få några tusenlappar som räddar ekonomin, i väntan på januarilönen.

– Den här tiden på året är ekonomin extra ansträngd. Inkomsterna är samma som alla andra månader, men utgifterna många fler. I januari har vi 20 procent fler kunder än en genomsnittsmånad. Många kommer till oss för at t klara ekonomin i januari. Det säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

Många arbetsgivare väljer att betala ut årets sista lön så att det blir någon dag extra att shoppa på inför jul. Jättebra då, och tufft när pengarna tagit slut i januari. För den som inte lyckats planera så bra, shoppat aningen för mycket eller drabbats av någon oförutsedd utgift gäller det att hitta ett sätt att hanka sig fram till januarilönen. Då kan det passa bra att plocka fram det ärvda guldarmbandet och gå till pantbanken och låna några tusenlappar.

– De flesta har något hemma som man kan låna på och det är enkelt, snabbt och riskfritt. Det är föremålet som värderas, inte personen. Den som kommer till oss hamnar varken i skuldfälla eller hos Kronofogden, berättar Peter Sundström.

Så mycket kan man låna
Man kan låna 4 200 kronor på ett guldarmband som väger 20 gram. Lånet kostar 147 kronor per månad. Lånet löper på fyra månader.

Vanliga föremål som pantsätts är guldsmycken & klockor, konst & antikviteter samt silver & musikinstrument. Ungefär tio procent av de belånade föremålen blir aldrig utlösta. Den som efter påminnelse inte löser ut sin pant får den såld på offentlig auktion. Blir det ett överskott vid försäljningen går överskottet tillbaka till pantsättaren. Blir det ett underskott står pantbanken för förlusten. På det sättet hamnar kunden aldrig i en skuldfälla hos Pantbanken, får betalningsanmärkningar eller hamnar hos Kronofogden.

Säsongerna på Pantbanken
En kvarts miljon svenskar går regelbundet till Pantbanken för att låna pengar och många kunder har tydliga säsongsbeteenden. Den här tiden på året är pantbankerna särskilt välbesökta för att folk har mycket utgifter och lite pengar. På sommaren är det vanligt att låna till semesterns utgifter. När skatteåterbäringen kommer är det många som går och hämtar ut sina föremål från pantbanken.

Guldarmbandet på bilden, som väger 20 gram, kan man låna 4 200 kronor på. Fri för publicering

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 17 pantbanker. Sex pantbankskontor finns i Stockholm, två i Malmö, två i Göteborg samt ett i Uppsala. Det finns tre franchisepantbanker i Västerås, Eskilstuna och Helsingborg. Det finns två pantbanker i Helsingfors, Finland. Sedan 2010 finns också en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.