Årets fattigaste helg – högtryck hos Pantbanken

Helgen vi har framför oss är årets fattigaste. Det är länge sedan den senaste löneutbetalningen gjordes, som skulle räcka till julmat, julklappar, januariräkningar och kanske något fynd från mellandagsrean. Många har tomt i portmonnän och på lönekontot. Det är nu många går till pantbanken för att klara sig tills januarilönen kommer måndagen den 25:e. Hos pantbanken ökar utlåningen med 20 procent i januari.

Årets sisa löneutbetalning brukar göras lite före jul och då är det också många dagar – för vissa hela 34 dagar – som pengarna ska räcka innan januarilönen fyller på kassan igen.

– Efter periodens många utgifter kan det bli knapert på slutet för en del. De som kommer till oss i januari behöver pengar till vardagsutgifterna, mat och hyra. Och antalet kunder den här perioden är alltid 20 procent fler än årets övriga månader. Det säger Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige.

Den som är 18 år, har ett föremål med andrahandsvärde och kan visa legitimation kan låna pengar hos Pantbanken. Det är lätt, snabbt och säkert. Har man t ex ett guldarmband i 18 karat, som på bilden, som väger 28 gram kan man få låna  4 800 kronor, och det kostar 168 kronor per månad. Just guld är en vanlig sak som lämnas in i pant för ett lån, liksom klockor, silver, antikviteter och konst. 250 000 personer går regelbundet till pantbank för att klara en tillfällig likviditetssvacka.

– Den som lånar pengar på pantbank blir aldrig lämnad med en skuld. Det är inte heller personen som värderas, utan föremålet. Våra kunder tycker det är bekvämt och bra att komma till oss, och det är vi glada för. Vi gör vårt bästa för att vara ett tryggt och billigt alternativ för våra kunder. Den som inte löser sitt lån, trots påminnelser, får sitt föremål sålt i en offentlig auktion. Om det blir ett överskott efter försäljningen går det till låntagaren, blir det en förlust står pantbanken för den. Säger Peter Sundström.

Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige, telefon: +46 8 667 01 14, +46 709 37 11 00, www.pantbanken.se

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 17 pantbanker. Sex pantbankskontor finns i Stockholm, två i Malmö samt två i Göteborg. Det finns fyra franchisepantbanker i Västerås, Uppsala, Eskilstuna och Helsingborg. Det finns 2 pantbanker i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 finns en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.