För tredje året: Populärt med gratisgranarna

Det är strykande åtgång på granarna som Pantbanken Sveriges kunder i Stockholm får. I år är dubbelt så många som förra året beställda. Alla som är kunder hos Pantbanken Sverige får en gran. Och med kund menas att man antingen tagit ett lån, att man köpt en vara från någon av Pantbanken Sveriges fyra stockholmsbutiker eller att man har handlat något på Pantbanken.se.

– Folk började fråga efter granarna redan tidigt under hösten. Det är roligt att kunna göra något sådant här för våra kunder, för de uppskattar det så mycket. På somrarna bjuder vi på en läsk, på vintern på en gran, berättar Sofia Johnsson, kontorschef på Pantbanken Sverige Skanstull. Det här är tredje året i rad som Pantbanken Sverige skänker granar till kunderna och det går åt fler och fler för varje år. Granarna kommer i omgångar för att få plats utanför butiken på Ringvägen. De första 120 kom den 3 december, 140 den 10 december och ytterligare 140 kommer den 17 december. – Förra året tog de slut mellan leveranserna, därför har vi fördubblat antalet granar som vi ger bort i år. I år hade vi några enstaka kvar när den andra leveransen kom, berättar Sofia. Fakta om julgranar • Pantbanken Sveriges granar är rödgranar. De kan bli 60 meter höga och 400 år gamla. Pantbankens granar har vuxit i Sverige och är betydligt yngre och kortare. • Att köpa en gran strax före jul brukar vara en affär på minst 250 kronor. • I Sverige brukar man ha julgranen färdigklädd till julafton, och behålla den till tjugondag Knut, 13 januari. Många andra julfirande länder tar in granen redan i samband med första advent. Om Pantbankens kunder Ca 100 000 stockholmare går regelbundet till pantbank. Den som vill låna hos pantbanken måste vara myndig, kunna legitimera sig och ha ett föremål med andrahandsvärde. Genomsnittslånet hos Pantbanken Sverige är för närvarande på 5 000 kronor, löper på fyra månader och kostar ca 162 kronor per månad plus 40 kronor i expeditionsavgift. Tio procent av alla inlämnade panter löses inte ut igen, ofta för att långtagaren egentligen ville bli av med sin vara. Det som inte, efter påminnelser, hämtas ut säljs på auktion och det eventuella överskottet går tillbaka till låntagaren. Blir det förlust står Pantbanken Sverige för förlusten. Det går att köpa förfallna panter i Pantbanken Sveriges butiker eller på deras internetauktioner. Man måste vara myndig och registrera sig som köpare över internet för att kunna lägga bud. Varorna som köps betalas antingen via nätet och skickas hem, eller betalas i butik när varan hämtas. Auktionerna kommer man till via Pantbankens hemsida. __________________________________________________________________________________________ Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har fyra pantbanksbutiker i Stockholm, på Storgatan 8, Ringvägen 125, Mäster Samuelsgatan 44 och Fridhemsplan 23, två butiker i Malmö på Södra Förstadsgatan 60 och Hamngatan 3 samt en i Göteborg på Norra Hamngatan 36. Det finns två franchisebutiker, en i Västerås på Stora gatan 43 och en butik på Kungsgatan 32 i Uppsala. I december 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Bolaget ägs till 67 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 33 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.