Fotoutställning till förmån för Gatubarn i Nepal

Den 14-15 september visas bilder från Nepal av fotografen Toby Maudsley på Lindberg-on-Sea Art Gallery i Stockholm. Alla pengar från försäljningen av bilderna går oavkortat till föreningen Gatubarn i Nepal. De arbetar för flickor och kvinnor i Nepal, en grupp som har det särskilt svårt.

Bilderna är tagna 2018 i Humla i Karnalizonen i Hamalaya, väglöst och en av Nepals mest underutvecklade regioner. Här finns mycket begränsat med elektricitet och inga bilvägar eller andra kommunikationer. Det är svårt med rent vatten och hälsovård och klimatet är hårt. Toby Maudsley har fångat skönheten hos människorna och miljön i denna otillgängliga trakt som på intet sätt liknar den vardag som vi i västvärlden lever i. En nyttig påminnelse om de olika livsvillkor som människor runt om i världen lever under.

Toby Maudsley är en etablerad reklamfotograf som fått många nationella och internationella utmärkelser. Hans bilder har bland annat visats på National Portrait Galleri i London och Paris Photo.  Han är en fotograf och konstnär. Bilderna från Humla är den del av hans arbete med att dokumentera olika delar av världen och ursprungsbefolkningar.

Flickor och kvinnor hjälps till självhjälp
Den ideella Föreningen Gatubarn i Nepal har på olika sätt hjälpt flickor och kvinnor i Kathmandu till självhjälp sedan 2010. Föreningen driver bland annat ett flickhem och ett småbarnshem. De hjälper flickor till skola och hälsovård och unga kvinnor att utbilda sig till barnmorskor. 80 procent av alla födslar i Nepal sker utan sjukvårdskunnig personal och mödradödligheten är hög. Föreningens fokus är att hjälpa med riktade medel få långsiktiga resultat. Föreningen startades och drivs av Eva Holmberg. Hon delar sin tid för föreningen med att vara både i Nepal och i Sverige.

Pengar till terminsavgifter
– Det viktigaste föreningen gatubarn i Nepal gör är att hjälpa barn och kvinnor att hjälpa sig själva. Det handlar också mycket om att förhindra trafficking och att flickor säljs för att deras familjer behöver pengar, berättar Eva Holmberg. För närvarande hjälper föreningen drygt hundra flickor och unga kvinnor. Alla som utbildas tränas också i att upptäcka och hindra trafficking.

– Nu är det viktigt att vi får in pengar så vi kan betala kursavgifterna för de flickor som vi har satt i utbildning. Sjuksköterskornas utbildning kostar 60 000 kronor per år och de som utbildas till barnmorska kostar 35 000 per år. Och vi har ytterligare ca 60 barn som går i skola med skolavgifter. Så ju fler bilder som säljs, desto bättre för föreningen, säger Eva Holmberg.

Fotoutställningen
Lindberg-on-Sea Art Gallery upplåter utställningsrum för Föreningen för gatubarn i Nepal, och bidrar därmed till det humanitära arbete som föreningen genomför. Utställningen går hand i hand med galleriets grundfilosofi, om en hållbar framtid.

Alla bilderna kommer att säljas och hela förtjänsten gå oavkortat till föreningen Gatubarn i Nepal. Bilderna säljs i tre olika varianter, oramade, inramade och i glas och priserna varierar från 2 200 kronor till 17 000 kronor. Det finns sammanlagt 150 bilder till försäljning och endast klockan 12 till 18 den 14 och den 15 september. Adressen är Rörstrandsgatan 28.

Oavkortat till föreningen
Allt arbete med denna utställning utförs ideellt av alla inblandade. Pantbanken Sverige, som är en av föreningen Gatubarn i Nepals regelbundna ekonomiska bidragsgivare, står för de kostnader som uppstår i samband med denna utställning och försäljning. Alla intäkter från försäljningen går oavkortat till föreningen Gatubarn i Nepal.

Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige, telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00, www.pantbanken.se

Toby Maudsley, fotograf 073- 500 49 09, https://www.maudsley.com/

Sofia Lindberg, Lindberg-on-Sea Art Gallery, 070 308 02 49,

Eva Holmberg, grundare av föreningen Gatubarn i Nepal, 073- 045 12 01, https://www.gatubarnnepal.net

Bilden ovan för fri publicering:

Thamsek Lama på toppen av sitt hus i Humla. Foto: Toby Maudsley

_______________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 22 pantbanker. Sju pantbankskontor finns i Stockholm, två i Malmö, två i Göteborg samt ett i Uppsala. Det finns nu sex franchisepantbanker i Västerås, Eskilstuna, Helsingborg, Kristianstad, Östersund och Umeå. Det finns tre pantbanker i Helsingfors, Finland. Sedan 2010 finns också en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget belånar också bilar och båtar. Bolaget ägs till 67 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 33 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.