Guldrushen pausar! Dramatiskt minskad utlåning hos Pantbanken

Allt färre väljer just nu att gå till Pantbanken och låna pengar på sina föremål. Utlåningen hos Pantanken Sverige har minskat dramatiskt och skillnaden mellan utlåningen hittills i år, jämfört med året innan blir större för varje månad som går. Antalet lämnade lån minskade med 11 procent första halvåret, 15 procent andra kvartalet och hela 23 procent i juni, jämfört med förra året.
– Jag har aldrig varit med om en sådan här utveckling sedan jag började i branschen för 30 år sedan, säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

Efter många års stadig uppgång i antal lån och resultat har utvecklingen i branschen nu både bromsats upp och vänt. Det är färre som kommer till Pantbanken för att ta lån.

– Hittills har jag alltid känt igen kundernas agerande i låg- och högkonjunktur, men det som händer nu är annorlunda. Jag tror att den här utvecklingen är en kombination av olika saker. Det lägre guldpriset är en anledning. En annan anledning är att det är många som etablerat sig med nya pantbanker och med erbjudande att köpa byrålådsguld. Men just nu är det inte lika många som vill ta lån eller som vill sälja sitt guld, eftersom priset inte är lika högt pris som tidigare. Jag tror att situationen som råder nu kommer att leda till en konsolidering av branschen, säger Peter Sundström.

Guldpriset kommer sluta sjunka
Världsmarknadspriset på 24 karat guld har som mest varit uppe i 400 kronor per gram. Nu är det nere i 270 kronor per gram.

– Min analys är att guldpriset bottnade i juni runt 260 kronor och att det nu  vänder sakta  uppåt igen. Under tiden håller vi etablerade pantbanker en fortsatt hög servicenivå med attraktiva priser på våra tjänster. Behovet att gå till pantbank och lösa ett tillfälligt likviditetsbehov finns fortfarande hos många av våra kunder, säger Peter Sundström.

Föremålen värderas – inte personen
Det har genom åren varit stadigt ungefär en kvarts miljon svenskar som varje år gått till pantbank för att låna pengar. Den som lånar hos en Pantbank får inte sin person värderad, utan sitt föremål. Den som vill låna pengar hos pantbanken måste vara myndig, kunna visa legitimation och ha ett föremål med andrahandsvärde.

Av alla lån som lämnas är det bara ca tio procent som väljer att inte hämta ut sitt föremål. Om man inte hämtar ut sitt belånade föremål säljs det på auktion. Om det blir ett överskott går det tillbaka till kunden. Blir det underskott står Pantbanken för det.

Mer information: Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige,
telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00, www.pantbanken.se

____________________________________________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har fem pantbanksbutiker i Stockholm, på Storgatan 8, Ringvägen 125, Mäster Samuelsgatan 44, Fridhemsplan 23 och Hallunda torg, två butiker i Malmö på Södra Förstadsgatan 60 och Hamngatan 3 samt två i Göteborg på Norra Hamngatan 36 och Angereds Torg 1. Det finns fyra franchisebutiker, en i Västerås på Stora gatan 43, en butik på Kungsgatan 32 i Uppsala, en på Olaigatan 10 i Örebro och en på Kungsgatan 6-8  i Eskilstuna. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 är det möjligt att, i bolagets elfte butik, låna via internet. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.