Kö när Pantbanken Sverige öppnade i Solna Centrum: Kunderna fick guldtackor

Pantbanken Sverige fortsätter sin expansion.  Den 2 juni öppnade bolaget ett nytt kontor i Solna Centrum, bolagets 17:e. Därmed fortsätter Pantbanken Sverige att öppna sina nya kontor i köpcentra i förorter.

När klockan var tio var det kö utanför den nya pantbanken, de tio första kunderna fick en varsin guldtacka på två gram som är värd ungefär 800 kronor. Övriga kunder får en Trisslott så länge lagret räcker. Det här är det första kontoret som har öppet sju dagar i veckan.

– Det är roligt att så många väljer att komma till oss första dagen. Vi vill vara nära våra kunder och tycker det är viktigt att finnas i förorter. Vi vill vara där våra kunder finns, kommenterar Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

Att gå till pantbank är för många det bästa sättet att klara en tillfällig likviditetssvacka. Det är tryggt och säkert och det är föremålen som värderas, inte personen. Varan är den enda säkerheten för lånet. Vid försäljning av inlämnad pant går överskottet till kunden, om det blir underskott står pantbanken för det. Inga varor säljs utan att den som lånat pengar på en vara fått en påminnelse om att lånet förfallit. Det är bara tio procent av alla belånade varor som inte hämtas ut.

250 000 personer går varje år regelbundet till pantbank. Man behöver ett föremål med andrahandsvärde, vara 18 år och kunna visa legitimation. Ett genomsnittslån är på 5 500 kronor och kostar cirka 190 kronor i ränta per månad.

Kontorschef i den nya pantbanken är Sofia Johnsson. Hon har tidigare varit kontorschef på bolagets pantbanker på Södermalm och i Hallunda.

Foto: Pantbanken Sverige

______________________________________________________________________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 16 pantbanker. Fem pantbankskontor finns i Stockholm två i Malmö samt två i Göteborg. Det finns fem franchisepantbanker i Västerås, Uppsala, Örebro, Eskilstuna och Helsingborg. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 finns en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.