Kö till guldtackorna när Pantbanken öppnade i Eskilstuna

En timme innan den nya pantbanken öppnade i Eskilstuna på morgonen den 2 januari var det kö av kunder som trotsade regn och rusk för att ta ett lån och få en guldtacka. Det är Pantbanken Sverige som utmanar med en pantbank med lägre avgifter och räntor. De tio första kunderna fick en 2 g guldtacka, den är värd 1000 kronor.

Pantbanken i Eskilstuna är Pantbanken Sveriges 14:e pantbank. Bolaget expanderar genom att öppna nya egna kontor i storstäderna och med franchiseavtal på övriga orter. I Eskilstuna är det Mikael Thors som öppnar sin tredje pantbank med franschiseavtal med Pantbanken Sverige. Hans andra pantbanker ligger i Uppsala och i Västerås.

– Vi är glada för kontoret i Eskilstuna och tycker det är roligt att kunderna hittade till oss redan första dagen. Jag tror att många eskilstunabor kommer att välja oss eftersom vi har så låga avgifter och räntor, säger Mikael Thors.

För den som behöver låna pengar är det både säkert och ofarligt att gå till pantbank. Det enda som behövs är ett föremål med andrahandsvärde, att personen som vill låna är 18 år och kan visa legitimation. Det är föremålet som värderas, inte personen. Ingen som lånar pengar på pantbank sätts i konkurs eller hamnar hos kronofogden. Att låna är enkelt, det tar bara några minuter att byta ett föremål mot pengar i handen. En kvarts miljon svenskar går regelbundet till pantbank varje år.

Genomsnittslånet hos Pantbanken Sverige är på 5 500 kronor, löper på fyra månader och kostar 179 kronor per månad, plus 40 kronor i expeditionsavgift. Bara tio procent av alla som tar lån hos Pantbanken väljer att inte lösa ut sitt föremål. Om det blir pengar över när en förfallen pant säljs går överskottet till låntagaren, blir det ett underskott står pantbanken för det.

– Pantbanken Sverige växer snabbast i Norden och har gått med vinst i alla år sedan starten 1866. Vår expansion har skett starkast de senaste tio åren. Med de många olika slags osäkra låneformer som dykt upp på senare tid har vi märkt att många känner sig trygga med att låna hos oss. Vi är glada att nu också ha ett kontor i Eskilstuna. Det säger Pantbanken Sveriges vd, Peter Sundström.

Mikael Thors, kontorschef Eskilstuna, 0708 - 55 56 70
Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige, telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00
www.pantbanken.se

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har fyra pantbanksbutiker i Stockholm, på Storgatan 8, Ringvägen 125, Mäster Samuelsgatan 44 och Fridhemsplan 23, två butiker i Malmö på Södra Förstadsgatan 60 och Hamngatan 3 samt en i Göteborg på Norra Hamngatan 36. Det finns fyra franchisebutiker, en i Västerås på Stora gatan 43, en butik på Kungsgatan 32 i Uppsala, en på Olaigatan 10 i Örebro och den som nu öppnar i Eskilstuna. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 är det möjligt att, i bolagets elfte butik, låna via internet. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.