Ny pantbank har öppnat i Hallunda

Pantbanken Sverige fortsätter att expandera. Den 27 februari öppnade bolaget sitt 15:e kontor i Hallunda söder om Stockholm. De tio första kunderna fick en varsin guldtacka på öppningsdagen och den första i kö till guldtackorna kom klockan 5 på morgonen.

– Vi tror att det här blir riktigt bra. Vi har redan många kunder i Hallunda och det är roligt att kunna serva dem på hemmaplan. Säger Peter Sundström, vd på Pantbanken Sverige.

Med det nya kontoret i Hallunda fortätter bolaget sin trend att öppna kontor i invandrartäta områden. Under 2011 öppnade bolaget kontor i Angered utanför Göteborg och i januari i år öppnades ett kontor i Eskilstuna.

– Den här etableringen är i linje med vår ambition att flytta närmare våra kunder. Det finns många nya svenskar i Hallunda, en av våra stora och viktiga kundgrupper. För dem är pantbank ett naturligt och pålitligt sätt att klara tillfälliga likviditetsbehov. Många av dem som nyligen kommit till Sverige har inga etablerade eller upparbetade bankkontakter samtidigt som man har lång tradition med guld. För dem är pantbanken särskilt viktig, säger Peter Sundström, vd för Pantbanken Sverige.

Tryggt och säkert
Det är tryggt och säkert att gå till pantbank. Den som har ett föremål med andrahandsvärde, är myndig och kan visa legitimation kan låna på sitt föremål. Det är föremålet som värderas, inte personen. 90 procent av allt som lämnas i pant för ett lån hämtas ut igen. De som inte hämtar sitt föremål har ofta valt pantbanken som ett sätt att bli av med det. De föremål som efter påminnelse inte hämtats säljs på auktion. Om föremålet säljs för mer än vad låntagaren fått i lån går överskottet till låntagaren. Om det blir förlust står pantbanken för det. Genomsnittslånet hos Pantbanken Sverige är på 5 500 kronor, löper på fyra månader och kostar 191 kronor per månad, plus 40 kronor i expeditionsavgift.

– Den som går till pantbank hamnar aldrig i en skuldfälla eller sätts i konkurs om lånet inte kan lösas. Det är en stor fördel som vi har framför andra moderna snabba sätt att låna pengar, säger Peter Sundström.

Den nya pantbanken i Hallunda ligger i Hallunda centrum kommer även ha försäljning av förfallna panter. Och man lockar kunderna till sig med flera extraerbjudanden

– De tio första kunderna på öppningsdagen fick varsin tvågramsguldtacka som är värd 1 000 kronor, och vi har alltid lägre räntor och avgifter än våra konkurrenter. Under premiärveckan i Hallunda kommer alla kunder att få extra mycket pengar per gram guld. berättar Sofia Johnsson, kontorschef i Hallunda.

Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige, telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00
Sofia Johnsson, kontorschef Hallunda, 073 – 151 18 07

www.pantbanken.se

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har fyra pantbanksbutiker i Stockholm, på Storgatan 8, Ringvägen 125, Mäster Samuelsgatan 44 och Fridhemsplan 23, två butiker i Malmö på Södra Förstadsgatan 60 och Hamngatan 3 samt två i Göteborg på Norra Hamngatan 36 och Angereds Torg 1. Det finns fyra franchisebutiker, en i Västerås på Stora gatan 43, en butik på Kungsgatan 32 i Uppsala, en på Olaigatan 10 i Örebro och en på Kungsgatan 6-8 i i Eskilstuna. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 är det möjligt att, i bolagets elfte butik, låna via internet. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.