Pantbanken Angered gav de tio första kunderna varsin guldtacka

När pantbanken Angered öppnade på Angereds torg 1 klockan 10 den 2 maj stod det redan kunder i kö och väntade på att få lägga ett lån. Pantbanken gav sina tio första kunder en varsin guldtacka. Nästkommande 100 första kunderna fick en Trisslott. Det här är Pantbanken Sveriges andra pantbank i Göteborgsområdet, den första i ett förortsläge och bolagets 13:e.
– Vi har fått ett fantastiskt fint mottagande i Göteborg och det är roligt att kunna öppna en andra butik här, säger Per Nygren, ny kontorschef i Angered.

För den som behöver låna pengar är det både säkert och ofarligt att gå till pantbank. Det enda som behövs är ett föremål med andrahandsvärde, att personen som vill låna är 18 år och kan visa legitimation. Det är föremålet som bedöms, inte personen. Ingen som lånar pengar på pantbank sätts i konkurs eller hamnar hos kronofogden. Att låna är enkelt, det tar bara några minuter att byta ett föremål mot pengar i handen. En kvarts miljon svenskar går regelbundet till pantbank varje år.

Genomsnittslånet hos Pantbanken Sverige är på 5 500 kronor, löper på fyra månader och kostar ca 179 kronor per månad, plus 40 kronor i expeditionsavgift.  Bara tio procent av alla som tar lån hos Pantbanken väljer att inte lösa ut sitt föremål. . Om det blir pengar över när panten säljs går överskottet till låntagaren, blir det ett underskott står pantbanken för det.

– När vi väljer var vi ska etablera oss är vi noga med de lägen vi väljer. Vi har märkt att flera av våra kunder i Nordstan kommer från det här området och då tänkte vi det skulle passa att öppna en pantbank här. Vi tror att Angered är en bra plats att finnas på. Alla våra övriga butiker ligger i citylägen så det här blir nytt för oss, säger Peter Sundström.

Det är många som har tillfälliga behov av kontanter och det är mycket säkrare och bättre att gå till pantbank än att använda någon av andra snabba lånemöjligheter. Pantbanksverksamhet är noga reglerad i lag för att skydda både kunderna och pantbankerna, och det är många som tycker att det är en fördel och väljer att komma till oss, säger Peter Sundström

På den nya pantbanken blir det möjligt att både ta lån och att köpa förfallna panter.

Pantbanken Sverige växer snabbast i Norden och har gått med vinst i alla år sedan starten 1866. Bolaget som är stiftelseägt har lägre räntor och avgifter än sina konkurrenter.

Peter Sundström, vd, Pantbanken Sverige,
telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00
Per Nygren, butikschef i Angered, 0705-46 27 78
Bilderna är fria för publicering

www.pantbanken.se

_________________________________________________________________________________________________________________Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har fyra pantbanksbutiker i Stockholm, på Storgatan 8, Ringvägen 125, Mäster Samuelsgatan 44 och Fridhemsplan 23, två butiker i Malmö på Södra Förstadsgatan 60 och Hamngatan 3 samt en i Göteborg på Norra Hamngatan 36. Det finns tre franchisebutiker, en i Västerås på Stora gatan 43, en butik på Kungsgatan 32 i Uppsala och en på Olaigatan 10 i Örebro. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 är det möjligt att, i bolagets elfte butik, låna via internet. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.