Pantbanken in på Facebook - belönar gillare med äkta guldtackor

När Pantbanken Sverige tar plats på Facebook den första juni passar man på att göra det med ett riktigt analogt erbjudande. En guldtacka värd 1100 kronor lottas ut till fem av dem som gillar Pantbanken Sverige. På Pantbankens Facebooksida kommer det också att ges tips på köpvärda föremål på Pantbankens auktioner. De kommer att vara allt från guld och klockor till instrument, silverföremål och konst.

Tipset på köpvärda föremål kommer att ges en gång i veckan, på fredagseftermiddagen En av de varor som finns att ropa in på auktion kommer att rekommenderas av Pantbankens intendent.

– Vi kommer att välja varor som vi tror kan intressera både yngre och äldre och det kommer att vara en mix av både varor och prisnivåer i det som vi själva gillar under rubriken ”Nixon rekommenderar”, det här startar också den första juni, berättar Peter Sundström vd på Pantbanken Sverige.

Pantbanken Sverige har13 kontor runt om i landet, och en trogen kundkrets. För att nå de orter och de kunder där det inte finns pantbank att gå till startades redan i november 2010 en möjlighet att lägga lån hos Pantbanken Sverige via internet. Kunderna skickar in sina varor i värdeförsändelse och får dem värderade av värderingsmän i Stockholm. All kommunikation sker därefter via www.pantbanken.se. Allt fler väljer detta som lånealternativ. Nu blir det ännu lättare att hitta till Pantbanken när bolaget går in på Facebook.

Genomsnittslånet hos Pantbanken Sverige förra året var på 5 900 kronor. Ett sådant lån kostar 191 kronor per månad, och 40 kronor i expeditionsavgift.

18-årsgräns på kunder
Den som vill låna i pantbank behöver ett föremål med andrahandsvärde, vara myndig och kunna visa legitimation. Ungefär tio procent av lånen hämtas aldrig ut. De föremål som inte hämtas ut säljs på auktion och om det blir ett överskott efter auktion går det tillbaka till kunden. Om det blir ett underskott står pantbanken för det.

– Vi kommer att ha filmer på vår Facebooksida där vi visar hur värderingarna vi gör går till, t ex av gitarrer, diamanter och klockor. Vi hoppas att detta kan lära våra kunder lite mer om deras egna föremål.

Pantbanken Sverige är den första svenska pantbanken på Facebook

Vinnarna av guldtackorna kommer att tas fram av en slumpgenerator. För att vara med i utlottningen av de fem gultackorna ska man ha gillat pantbanken före den 15 juni i år.

Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige, telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00
www.pantbanken.se

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har fem pantbanksbutiker i Stockholm, på Storgatan 8, Ringvägen 125, Mäster Samuelsgatan 44, Fridhemsplan 23 och Hallunda torg, två butiker i Malmö på Södra Förstadsgatan 60 och Hamngatan 3 samt två i Göteborg på Norra Hamngatan 36 och Angereds Torg 1. Det finns fyra franchisebutiker, en i Västerås på Stora gatan 43, en butik på Kungsgatan 32 i Uppsala, en på Olaigatan 10 i Örebro och en på Kungsgatan 6-8 i Eskilstuna. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 är det möjligt att, i bolagets elfte butik, låna via internet. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.