Pantbanken Stampen i Linköping får ny ägare - flera nya fördelar för lånkunderna

4 november bytte Pantbanken Stampen i Linköping ägare. Sveriges största pantbanksföretag, Pantbanken Sverige, fortsätter växa med förvärv.
- Pantbanken Sverige grundades 1866 av Johan Alfred Jansson, född i Väderstad. Det känns skönt att vi, efter 154 år, äntligen är tillbaka i Östergötland, säger Peter Sundström vd på Pantbanken Sverige.

Pantbanken Sverige driver pantbanker på 12 orter i Sverige från Malmö till Umeå. När ägaren av Pantbanken Stampen Linköping visade intresse för att sälja såg Pantbanken Sverige en möjlighet att fortsätta expandera sin verksamhet.

- Vi hoppas kunna erbjuda kunderna ännu högre service genom att kombinera lokal närvaro med hög digital service dygnet runt. Som stor pantbanksaktör kan vi bredda utbudet och belåna fler varugrupper till marknadsmässiga priser, säger vd Peter Sundström på Pantbanken Sverige.

Pantbanken Sverige grundades 1866 av Johan Alfred Jansson från Väderstad. Bolaget ägs genom J A Janssons Stiftelse vars ändamål är att ”verka för bolaget och dess personals bästa”. Torbjörn Skoog som arbetat på Stampen Linköping sedan starten 2011 kommer fortsätta som kontorschef.

- Det är roligt att få ingå i en större pantbankskedja med många kunniga pantbankskollegor. Med Pantbankens Sverige i ryggen kommer vi kunna serva kunderna ännu bättre i Linköping, säger Torbjörn Skoog kontorschef på Pantbanken Stampen i Linköping.
Förutom nya digitala tjänster så blir expeditionsavgiften lägre och kunderna har längre tid på att förnya, eller lösa sina lån.

Pantbank - världens äldsta låneform
Att låna på pengar på värdeföremål har människor gjort i flera tusen år. Affärsidén är enkel, alla som är myndiga och har giltig legitimation är välkomna att låna på en pantbank. Föremålet som lämnas in är säkerheten för lånet. Betalar lånekunden inte tillbaka lånet inom förfallotiden säljs föremålet på auktion. Blir det ett överskott vid försäljningen tillfaller det lånekunden. Blir det underskott står pantbanken för underskottet. Kunden är inte personligt betalningsansvarig och kan därmed inte hamna i en skuldfälla. Pantbankerna drivs med tillstånd från Länsstyrelsen och regleras av Pantbankslagen.

Varje år går cirka 250 0000 personer till en pantbank i Sverige. Snittlånet är cirka 7000kr (källa: Pantbanksföreningen).

Vill du se mer av Pantbanken Sverige har de en tv-serie som heter just Pantbanken. Säsong 2 har premiär 3 november på TV3, Viaplay och Viafree.

Peter Sundström

peter.sundstrom@pantbanken.se
telefon: 0709-37 11 00

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning är Sveriges största pantbanksföretag som värderat, belånat och sålt saker och ting sedan 1866. De erbjuder trygga och säkra lån. Kunderna lånar egentligen av sig själva och kan på så sätt aldrig hamna i skuldfälla. Det finns 21 kontor i Sverige, tre i Finland och pantbanken,se, en  digital pantbank. Bolaget ägs till 67 procent av en stiftelse. Övriga 33 procent ägs av aktieägare med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors. Föjl Pantbanken i deras tv-serie med samma namn. Säsong 2 har premiär 3/11 på Tv3, Viaplay och Viafree. Läs mer på www.pantbanken.se