Pantbanken Sverige 2013: Utlåningen minskar för första gången sedan 2005

Utlåningen hos Pantbanken Sverige minskade förra året med åtta procent, från 645 Mkr till 593 Mkr. Fallet ökade under andra halvan av året då utlåningen minskade med 14 procent. Främsta orsaken är det fallande guldpriset då 90 procent av lånen utgörs av guldsmycken

Under den långa perioden med höga guldpriser har många gjort sig av med det guld som tidigare var en reserv att ta till och kunna låna på, så nu är det tomt på guld i många byrålådor. När färre har guld att låna på och guldpriset är lägre så märks det hos Pantbanken Sverige. Utlåningen minskar i antal kronor och i antal lagda lån.

Guldpriset har gått ned med 30 procent från sin högsta notering. Det lägre guldpriset och de färre lånen har gjort att hela pantbanksbranschen nu konsolideras. Pantbanken Sverige har under året köpt en pantbank, tagit över kunderna och lagt ned kontoret.

– Guldpriset har gått ner kraftigt under 2013 men nu verkar marknaden ha stabiliserats. Att gå till pantbank är fortfarande ett viktigt alternativ för många. Många har fortfarande guld att låna på och fortsätter att använda det för att jämna ut sin likviditet med, säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

Pantbanker värderar föremål, inte personer. Den som har ett föremål med andrahandsvärde och är 18 år och kan visa legitimation får långa pengar. 250 000 personer går till pantbank varje år. Tio procent av allt som belånas hämtas inte ut igen. Det som, efter påminnelse, inte hämtas ut säljs på auktion. Om det blir ett överskott efter auktionen går den summan åter till låntagaren, om det blir en förlust står pantbanken för den.

– Den stora ökningen av kunder under perioden med ständigt ökande guldpriser har nu mattats av. För många är vi fortfarande ett självklart val. Det är tryggt och riskfritt att låna pengar hos oss. Man blir varken satt i skuld eller straffad för att man inte löser ett lån, man lånar ju av sig själv. Säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

En del börjar få slut på sitt byrålådsguld.
Foto: Pantbanken Sverige.

__________________________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 16 pantbanker, fem pantbankskontor i Stockholm två i Malmö samt två i Göteborg. Det finns fem franchisepantbanker i Västerås, Uppsala, Örebro, Eskilstuna och Helsingborg. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 finns en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.