Pantbanken Sverige expanderar i Finland

Allt fler går till pantbank. I Finland också. Och nu fortsätter Pantbanken Sverige sin expansion i Finland. I somras öppnade bolaget pantbank i Myyrmanni Vaanta utanför Helsingfors. Detta är det tredje kontoret som Pantbanken Sverige öppnar i vårt östra grannland.

Att gå till pantbank är som att låna pengar sig själv till en låg avgift och ränta. Låneformen är gammal och etablerad. Pantbanker har en trogen kundkrets. För många är pantbanken en viktig partner. Det är många som har ojämna inkomster och tillfälliga likviditetsbehov klaras enkelt med ett lån på pantbanken. Det är föremålet som värderas, aldrig personen, och man hamnar inte i någon slags lånefälla eller hos Kronofogden om man inte kan lösa sitt lån. För att kunna låna hos pantbanken behöver man ett föremål med andrahandsvärde, vara myndig och kunna legitimera sig.

Det är många likheter mellan Sverige och Finland och vår affärsidé passar bra i Finland. Lagstiftningen är nästan identisk länderna emellan och kundernas behov och beteenden liknar varandra i de båda länderna. Det säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige, om den senaste etableringen.

Det var 2008 som Pantbanken Sverige tog ett kliv österut, utanför Sveriges gräns och in i Finland. Och det skedde efter en lång och noggrann research och ett gediget förberedelsearbete. Alla tre pantbanker ligger i Helsingforsområdet. Valet av etableringsplatser styrs av samma filosofi som Pantbanken Sverige har vid etableringar i Sverige, i förortslägen.

– Vi på pantbanken har alltid haft ett högt förtroende hos våra kunder och det har stärkts i takt med att andra osäkra låneformer har etablerats. Kunder vill göra sina affärer där de bor, det är enkelt och tryggt. Säger Peter Sundström.

Tio procent av det som belånas hämtas inte ut. Dessa föremål säljs på auktion. Om det blir en vinst på auktionen, sedan pantbanken fått för sina avgifter så går överskottet till låntagaren. Blir det en förlust står pantbanken för den.

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har nu 20 pantbanker. Sju pantbankskontor finns i Stockholm, två i Malmö, två i Göteborg samt ett i Uppsala. Det finns nu fem franchisepantbanker i Västerås, Eskilstuna, Helsingborg, Kristianstad och Umeå. Det finns tre pantbanker i Helsingfors, Finland. Sedan 2010 finns också en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.