Pantbankens utlåning ökade 10 procent 2015

Nu ökar utlåningen på Pantbanken Sverige. Under 2015 med hela tio procent, jämfört med året innan.

– Behovet att låna verkar öka igen, efter något år med lägre utlåning.  Utlåningen 2015 är den näst högsta någonsin. Många människor har förstått att lån hos pantbanken är säkrare och billigare än hos exempelvis många SMS-företag. Hos Pantbanken hamnar man inte i skuldfälla. Man belånar en vara man redan äger, man lånar helt enkelt av sig själv Det säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

Utlåningen ökade till 658 Mkr (597 Mkr) fördelade på 108 600 lån, dvs med ett genomsnittslån på ca 6 100 kr.

– Utvecklingen på Pantbanken följer trenden i samhället i stort. Människor lånar mer och mer. Mormor sparade först och spenderade sedan, barnbarnet spenderar bekymmerslöst och får en avbetalningsplan i brevlådan. Att gå till pantbank är inte längre bara ett sätt att täcka en tillfällig likviditetssvacka. Många går numera till pantbanken för att kunna betala andra lån, säger Peter Sundström, vd på Pantbanken Sverige.

Pantbanken Sverige har funnits sedan 1866, men pantbanker har funnits i hela världen mycket längre än så, och har varit samhällets trygga sätt att hjälpa de som behöver att få pengar genom att tryggt och säkert belåna föremål med andrahandsvärde. En stor skillnad i modern tid är att många andra olika snabba låneformer tillkommit, t ex SMS-lån, med helt andra villkor och faror.

– Hos pantbanken värderar man föremål och inte människor och panten är den enda säkerheten för lånet.  Kunden hamnar aldrig i skuldfälla. Jag tror att en del av våra låntagare som provat andra låneformer nu är tillbaka hos oss, den säkrare partnern, säger Peter Sundström.

Det finns alltid personer som tycker Pantbanken är det bästa stället att gå till för att täcka ett tillfälligt likviditetsbehov. Variationerna i utlåning över tid har flera olika orsaker. När guldpriset är högt får man låna mer på sina guldföremål. När tiderna är goda är det många som tar stora lån, för de vet att de kommer att kunna lösa ut sina föremål igen. I sämre tider är lånen lägre, för att bara täcka de viktigaste behoven, innan kassan fylls på igen och lånet kan lösas.

250 000 personer i Sverige går regelbundet till pantbank. Det är föremålet som värderas inte personen. Om man är myndig, kan visa legitimation och har ett föremål med andrahandsvärde får man låna på det. Det går fort och är säkert.

Den som trots påminnelse inte löser ut sitt föremål kan bli av med det. Föremålet säljs på auktion, om det blir ett överskott på auktionen går det till långivaren, blir det förlust står pantbanken för den.

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 17 pantbanker. Sex pantbankskontor finns i Stockholm, två i Malmö samt två i Göteborg. Det finns fyra franchisepantbanker i Västerås, Uppsala, Eskilstuna och Helsingborg. Det finns 2 pantbanker i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 finns en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.