Premiär för ”Pantbanken” säsong 2: Är märkesväskan falsk eller äkta?

Vem har 11 000 kattföremål hemma? Hur gör man en bra investering i armbandsklockor? Hur kan en pytteliten skål vara mer värd än en större av samma konstnär? Nästa vecka startar den andra säsongen av ”Pantbanken” på TV3, där tittarna får följa med bakom kulisserna och lära sig mer om föremål som många av oss har hemma.

I säsongens allra första avsnitt som sänds på TV3, tisdag 3:e november kl. 20:00, värderas en samling med tusentals kattföremål i alla upptänkliga former och storlekar. Ägaren av en liten Stig Lindberg-skål får veta varför den betingar ett högre pris än en större av samma berömda formgivare. Pantbankens vd Peter Sundström utmanar en av sina anställda i en spännande värderingstävling. Senare under hösten får vi lära oss hur man gör en bra investering i klockor, se skillnaden på äkta och falska märkesväskor och följa inlämningen av alltifrån designklassiker till sportbilar.

Från yachter till August Strindbergs hela bohag
Raden av föremål som under mer än 150 år lämnats in till Pantbanken är lång: alltifrån tiaror och folkdräkter till yachter och Augusts Strindbergs inventarier. Nu delar företaget med sig av sin enorma kunskapsbank i tv-programmets sex höstavsnitt. Förutom vd Peter Sundström får vi lära känna ädelstens- och pärlexperten Sophia Åkerlund, den konstkunnige kontorschefen Peter Sandberg och Florencia Medvedeo, expert på fashionvaror samt flera av Pantbankens kunder.

Föremålen som lämnas in till oss varierar i takt med tiden men affärsidén är densamma: en trygg form av korttidslån där kunderna egentligen lånar av sig själva. Eftersom de redan äger varorna finns aldrig risken att hamna i en skuldfälla. Hela 90 procent hämtar tillbaka sina saker och i de fall där varorna säljs på auktion får låntagaren det eventuella överskottet, säger Peter Sundström, vd för Pantbanken Sverige. Den första säsongen av Pantbanken sändes i TV 3 under hösten 2019 och fick höga tittarsiffror. Hela säsong 1 finns tillgänglig på viafree.se.

BILDER: högupplösta bilder för fri användning bifogas som även finns på

https://news.cision.com/se/pantbanken-sverige (välj "media").

För mer information kontatka
Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige