Premiär för ”Pantbanken” säsong 3: Vad är dina saker värda?

Hur vet man att en designeraccessoar är äkta? När kan tillbehör göra stor skillnad på värdet? Och när är åldersslitage bättre än nyrenoverat? Nästa vecka startar den tredje säsongen av ”Pantbanken” på TV3, där tittarna får följa med bakom kulisserna och lära sig mer om föremål som många av oss har hemma.

I säsongens allra första avsnitt som sänds i TV3, tisdag 12:e oktober kl. 20:00, värderas ett Salvador Dalí-föremål, av den konstkunnige Peter, och ett par vintage Hérmes-föremål av Florencia, Pantbankens vintage-expert.

Pantbankens värderingsexperter utmanas i en spännande värderingstävling där pantbankens bästa värderare utses. Senare under serien får vi lära oss när storleken kan ha betydelse på priset, och vad en enda liten stämpel kan säga om ett föremål.

Från sjöskumspipor och smaragder till August Strindbergs hela bohag
Raden av föremål som under mer än 155 år lämnats in till Pantbanken är lång. Vid starten var söndagsskjortan och silverskeden det vanligaste föremålet, till dagens vanligaste pant som är guldsföremål. Pantbanken har tagit emot alltifrån kristallkronor och äkta mattor till flygplan och Augusts Strindbergs bohag och bibliotek.

Nu delar pantbanken återigen med sig av sin enorma kunskapsbank i en tredje säsong med åtta avsnitt. Bekanta ansikten som smyckes- och ädelstensexperten Sophia Åkerlund, fordonsexperten Yunus Celik och vintageexperten Florencia Medvedeo är tillbaka för att ta emot nya spännande föremål.

Pantbankens två tidigare säsonger har sänts i TV3. Båda säsongerna finns fortfarande tillgängliga på Viaplay och Viafree. Premiären av säsong 3 sänds 20.00 på TV3, Viaplay och Viafree.

Peter Sundström, vd
peter.sundstrom@pantbanken.se
telefon: 0709-37 11 00, www.pantbanken.se

Pantbanken Sverige är Sveriges största pantbanksföretag med 21 kontor från Malmö till Umeå, en digital pantbank och 3 kontor i Helsingfors och en pantbank i Oslo. Bolaget grundades 1866 av J.A Jansson under bolagsnamnet Aktiebolaget för Varubelåning. Pantbanken Sverige ägs till 67% av en stiftelse och resterande del av aktieägare med anknytning till bolaget. Du kan se mer om företaget i tv-serien Pantbanken, de två tidigare säsongerna finns på Viaplay och Viafree.

Snabbfakta

Den 12 oktober är det premiär för säsong 3 av Pantbanken i TV3, Viaplay och Viafree. Följ med när de skickliga experterna värderar allt från dyra märkesväskor till udda antikviteter. Serien är för dig som gillar föremål och antikviteter och udda prylar. I tredje säsongen får vi lära oss mer om både kända och okända konstnärer.