Resultat 2014: 60 000 personer lånade sammanlagt 570 miljoner kronor

Under 2014 togs 107 000 lån hos Pantbanken Sverige. Många låntagare kom flera gånger under året. Antalet kunder under året var ungefär 60 000. De lånade sammanlagt 570 miljoner kronor. Sammanräkningen av året 2014 visar att verksamheten haft en liten nedgång på 4 procent jämfört med året innan. Genomsnittslånet förra året var på 5 300 kronor.

Hos pantbank värderas föremål och inte människor och när lån inte kan lösas säljs föremålet på auktion. Ingen låntagare lämnas med en skuld eller hamnar hos Kronofogden.

– Vi har en trogen kundgrupp som har förstått att det är tryggt att komma till oss. Det är enkelt, går fort, är säkert och är billigare än andra snabba lånemöjligheter. Ingen av våra låntagare hamnar någonsin hos Kronofogden för att de inte kan lösa sitt lån. Det finns andra låneformer som både är mer osäkra och som kan leda till betalningsanmärkningar. Jag önskar att fler förstod att de borde komma till oss istället för att välja de mer riskfyllda låneformerna. Det säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

För många är Pantbanken den naturliga platsen att gå till för att klara en tillfällig likviditetssvacka. Ett föremål med andrahandsvärde kan användas för att låna pengar på och vara räddningen för hushållsekonomin, flera gånger.

Att gå till pantbank är att låna av sig själv. Man behöver ett föremål med andrahandsvärde, vara minst 18 år och kunna visa legitimation. Den som lånar pengar på sina föremål hos Pantbanken hamnar aldrig hos Kronofogden - om man inte kan lösa sitt lån säljs det på auktion. Och om pantbankens kostnader inte täcks av det som auktionen ger, så står pantbanken för det. Om det blir ett överskott går det till låntagaren.

För ett guldarmband som väger 15 gram kan man låna närmare 3 500 kronor. Det kan vara räddningen i väntan på t ex pension eller lön, en månad med ovanligt mycket utgifter. Genomsnittslånet på 5 300 kronor kostar 185 kronor i ränta för en månad, plus en avgift på 40 kronor.

Pantbanksverksamhet infördes av staten i Stockholm redan år 1772. Den första hette Generalassistenskontoret och kallades Stampen i folkmun. Pantbanken blev oerhört populär, eftersom det redan då var ett sätt att klara en ekonomisk knipa utan större risker. På den tiden hade Stockholm 75 000 invånare och Stampen lämnade ca 50 000 lån per år. All pantbanksverksamhet är reglerad genom pantbankslagen. Reglerna är i stort sett oförändrade sedan Stampens dagar. Lånet lämnas i allmänhet på fyra månader med ytterligare två månaders lagstadgad respittid. Outlösta panter säljs på offentlig auktion efter att en påminnelse har gått ut till låntagaren.

Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige, telefon: 08-667 01 14,
0709-37 11 00, www.pantbanken.se

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 16 pantbanker. Fem pantbankskontor finns i Stockholm, ett i Solna, två i Malmö samt två i Göteborg. Det finns fem franchisepantbanker i Västerås, Uppsala, Eskilstuna och Helsingborg. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 finns en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.