Resultatet 2009: Utlåningen ökade 24 procent

Pantbanken Sveriges hade en utlåning 2009 på 466 miljoner kronor. Det är en ökning med 24 procent jämfört med 2008.

– I spåren av lågkonjunkturen är det allt fler som behöver låna pengar, och för de som har guld hemma har det blivit lättare och mer lönsamt att låna hos pantbank, eftersom guldpriset är högt. Säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige. Under året lade Pantbanken Sverige drygt 92 000 lån. Det är en uppgång med tretton procent. Två nya kontor öppnades under året, i Göteborg och Malmö. Det här är tionde året i rad som Pantbanken Sverige gör ett rekordresultat. Under de tio åren har det totala antalet kunder ökat, lånen som läggs har blivit större och fler och samtidigt har flera nya pantbanker öppnats. Trygg låneform Att låna hos pantbanken är ofarligt jämfört med andra snabba lånealternativ. Här sätts ingen i konkurs eller skickas till kronofogden. Om skulden inte betalas försäljs panten på auktion och eventuellt överskott tillfaller låntagaren. Om lånet försäljs med förlust står pantbanken för förlusten. Pantbanken värderar föremål inte människor. Genomsnittslånet hos Pantbanken Sverige är på 5 000 kronor, löper på fyra månader och kostar ca 162 kronor per månad plus 20-40 kronor i expeditionsavgift. Tio procent av alla inlämnade panter löses inte ut igen, ofta för att långtagaren egentligen ville bli av med sin vara.