Samarbete efter 130 år i samma bransch

Den 22 augusti undertecknades ett historiskt avtal i Stockholm, mellan Pantbanken Sverige och Helsingborgs Pantbank.

Det tog de två pantbankerna 130 år innan de beslutade sig för att samarbeta Nu blir den yngre Helsingborgs Pantbank - som startade 1883 - franschisetagare till nestorn Pantbanken Sverige som varit i branschen några år längre, sedan 1866.

Helsingborgs Pantbank startades av några personer som med sin pantbank ville hjälpa de som hade det svårt ekonomiskt att enkelt långa pengar på sina föremål. På 1940-talet övertogs pantbanken av Daniel Åkermans familj. Affärerna har varit stabila och genom tiderna koncentrerats till en pantbank som flyttat ett par gånger och nu ligger på Möllegränden i Helsingborg.

Pantbanken Sverige startades på Storgatan i Stockholm av Pant-Janne som också ville hjälpa behövande med kontanter. Han gjorde en stiftelse av sin pantbank. Bolaget startade sin expansion för 13 år sedan med förvärv av andra pantbanker i större städer. Sedan några år har man franschiseavtal med pantbanker i lite mindre städer.

– Det finns många fördelar för oss med detta samarbete. Vi får tillgång till upparbetade affärssystem och tjänster som vi kommer att ha mycket nytta av. Och så passar vi på att ta ett stort kliv in i nutiden också genom att ha vår sista analoga slagauktion den 5 oktober. Efter det datumet kommer vi att gå över helt till webauktioner. Det ska bli väldigt bra, kommenterar Daniel Åkerman.

– Vi är glada åt det här samarbetet med Helsingborgs Pantbank. Verksamheten är etablerad och välskött och bygger på samma värderingsgrund som vi har. Vi kommer att ha både nytta och glädje av att ha denna nya partner under vårt gemensamma erbjudande, säger Peter Sundström, Pantbanken Sverige.

Ungefär en kvarts miljon svenskar har gått till pantbank varje år. De får sitt föremål värderat, inte sin person. Alla som har ett föremål med andrahandsvärde, är myndiga och kan visa legitimation får låna hos Pantbanken. Bara tio procent av de lån som lämnas hämtas inte ut. Om man inte hämtar ut sitt belånade föremål säljs det på auktion. Om det blir ett överskott går det tillbaka till kunden. Blir det underskott står Pantbanken för det.

Helsingborgs Pantbank kommer att träda in i sin nya form i början av oktober.

Mer information: Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige,

telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00, www.pantbanken.se

____________________________________________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har fem pantbanksbutiker i Stockholm, på Storgatan 8, Ringvägen 125, Mäster Samuelsgatan 44, Fridhemsplan 23 och Hallunda torg, två butiker i Malmö på Södra Förstadsgatan 60 och Hamngatan 3 samt två i Göteborg på Norra Hamngatan 36 och Angereds Torg 1. Det finns fyra franchisebutiker, en i Västerås på Stora gatan 43, en butik på Kungsgatan 32 i Uppsala, en på Olaigatan 10 i Örebro och en på Kungsgatan 6-8  i Eskilstuna. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 är det möjligt att, i bolagets elfte butik, låna via internet. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.